Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > مجاهد: اجازه نمی‌ دهیم افغانستان میدان کشمکش قدرت ‌ها باشد  

AgoNews: مجاهد: اجازه نمی‌ دهیم افغانستان میدان کشمکش قدرت ‌ها باشد

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

مجاهد: اجازه نمی‌ دهیم افغانستان میدان کشمکش قدرت ‌ها باشد

منبع

طلوع نیوز

تاریخ

7/4/2024 12:00 AM

شرح

 

ذبیح‌الله مجاهد پس از پایان نشست سوم دوحه، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفته است که افغانستان منزوی نیست و با بیشتر کشور های جهان تعامل خوب دارد.

آقای مجاهد در این نشست هم‌ چنان به خبرنگاران گفته است که هرگز اجازه داده نخواهد شد تا افغانستان به میدان رقابت‌ های سیاسی جهان مبدل شود. به گفته او، مسایل حقوق بشری و آموزش دختران باید از مسایل سیاسی جدا ساخته شوند و جهان نباید از آن هم چون آله فشار در برابر حکومت سرپرست کار بگیرد. سخنگوی امارت اسلامی گفته است: «ما اجازه نمی‌ دهیم افغانستان میدان کشمکش قدرت ‌های جهان شود. ما می ‌خواهیم که افغانستان محور جلب همکاری‌ ها شود و نقطه وصل کشور ها باشد، نه فصل.»

ذبیح‌الله مجاهد در این نشست افزوده است که به کنوانسیون‌ های جهانی زمانی متعهد خواهند بود که امارت اسلامی زیر چتر سازمان ملل قرار گیرد و این کنوانسیون ‌ها با شریعت اسلامی مطابقت داشته باشد. او در این باره افزود: «کنوانسیون‌ ها یا توافق‌ های دنیا روی یک التزام بوجود میاید، ما زمانی می ‌توانیم به آن توافق داشته باشیم که امارت اسلامی افغانستان زیر چتر عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شود. دوم، ما به کنوانسیون ‌ها و توافق ‌های جهانی تا زمانی پابند بوده می ‌توانیم که با شریعت اسلامی و منافع افغانستان در تضاد قرار نگیرد.»

سخنگوی امارت اسلامی، نشست دوحه برای افغانستان را پردست‌ آورد دانسته و اضافه کرده است که کشور ها در این نشست پیشرفت ‌ها در افغانستان را پذیرفته و در تقویت سکتور خصوصی و مبارزه با موادمخدر با افغانستان تعهد همکاری کردند. ذبیح‌الله مجاهد افزود: خواست ما در پایان نشست این بود که یک مکانیزم عملی ساخته شود تا در این دو بخش با افغان‌ ها کمک‌ های عملی شود. آن‌ ها گفتند که ما آن را در پلان خود می‌ گیریم. من آشکارا به همه اشتراک کننده گفتم که نشست‌ با نشست تکرار نشود، بل نشست با عمل تکرار شود.»

امارت اسلامی در حالی نشست سوم دوحه را پردست ‌آورد می ‌خواند که این نشست از بهر عدم حضور زنان با انتقاد هایی به همراه بوده است.