Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > اعادۀ حقوق زنان افغان مستلزم موقف قوی و هماهنگ جامعه جهانی است - گزارش  

AgoNews: اعادۀ حقوق زنان افغان مستلزم موقف قوی و هماهنگ جامعه جهانی است - گزارش

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

اعادۀ حقوق زنان افغان مستلزم موقف قوی و هماهنگ جامعه جهانی است - گزارش

منبع

صدای امریکا

تاریخ

7/5/2024 12:00 AM

شرح

 
 
 
 

انستیتیوت جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت با نشر گزارشی در مورد وضعیت زنان در حاکمیت طالبان، بر نقش محوری آنان در هر گفتگوی ملی و پروسه‌ های صلح آینده و عملکرد قوی ‌تر و هماهنگ ‌تر جامعه جهانی در این راستا تاکید کرده است.

در گزارش که روز سه شنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) نشر شد، آمده است که از زمان تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، افغانستان با ترکیب وحشتناکی از بحران‌ها همچون اقتصاد در حال شکست، فقر و قحطی گسترده، نقض گستردۀ حقوق بشر، و حذف کامل حقوق زنان و دختران مواجه بوده و زلزله‌های ویرانگر و اخراج افغان‌ها از پاکستان چالش‌های پیش روی این کشور را بیشتر کرده است. گزارش گفته است که به نظر می‌رسد که طالبان نسبت به تحریم‌های بین‌المللی یا هر یک از اهرم‌های معمول دپلوماسی بی‌تفاوت هستند و به درخواست‌های جهانی برای کاهش محدودیت‌ها بر زنان و دختران توجهی نکرده‌ اند. بر بنیاد گزارش با وجود اقدامات جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت، هنوز هم زنان افغان از نقش‌های تصمیم ‌گیری و فرصت‌ها برای تاثیرگذاری معنادار بر روندهای سیاسی متمرکز بر آیندۀ کشور، به حاشیه رانده می‌شوند.

انستیتیوت جورج تاون برای زنان صلح و امنیت با اشاره به قطعنامه ۲۷۲۱ مصوب دسمبر ۲۰۲۳ شورای امنیت ملل متحد گفته است: "فشارها و تحریم‌های بین‌المللی کنونی ناکافی است و نمی‌تواند موثر باشد مگر اینکه جامعه بین‌المللی موضع قوی‌تر و هماهنگ‌تری اتخاذ کند. افغانستان باید هنجارهای تقسیم قدرت عادلانه‌تر و فراگیر را اتخاذ کند و زنان افغان باید نقش محوری را در تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایفا کنند." بر بنیاد گزارش، جامعه جهانی به بی‌ثباتی و انزوای افغانستان کمک کرده است و باید در بازگرداندن صلح و امنیت نقش داشته باشد. گزارش گفته است در حالی که مسوولیت بازسازی حکومت افغانستان و احیای حقوق زنان به عهده افغان هاست، آنها برای انجام این کار به تسهیلات و حمایت سیاسی جامعه بین‌المللی نیاز دارند.

این گزارش که با استناد به بینش ‌های حاصل از یافته‌های سروی، مصاحبه‌ها و نیز گفتگوی گروهی با رهبران زن افغان تهیه شده، به نقل از اشتراک‌کنندگان گفته است در حالی که حمایت بین‌المللی برای هر تغییر اساسی حیاتی است، تنها افغان‌ها می‌توانند راه خروج از بحران کنونی را رهبری کنند و زنان افغان برای ایجاد یک راه‌حل فراگیر و پایدار بسیار مهم هستند. هم چنان این انستیتیوت معتقد است که تامین حقوق اجتماعی برای ایجاد حکومتی که بتواند صلح پایدار را در افغانستان حفظ کند، بسیار مهم است. به گفتۀ تهیه‌کنندگان گزارش، تفسیر طالبان از شریعت منحصراً افراطی است و باید برای بازگرداندن نظم و ایجاد صلح پایدار، کشور به تفسیرهای مترقی‌تر از شریعت نگاه کند.

توصیه‌ ها

انستیتیوت جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت، جهت عبور افغانستان از بن‌بست سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کنونی برخی توصیه‌هایی را ارایه کرده است که لغو تمامی ممنوعیت‌های حقوق اجتماعی و مشارکت زنان و دختران در صدر آن قرار دارد. گزارش گفته است: "بازگرداندن توانایی زنان برای حضور در آموزش، کار در خارج از خانه، دریافت مراقبت‌های بهداشتی، و رفت و آمد آزادانه باید پیش نیاز هر گفتگوی ملی معنادار یا تعامل بین‌المللی با طالبان باشد. مشارکت زنان در تصمیم گیری‌ها و مشارکت معنادار زنان در تمام فعالیت‌های بشری و درازمدت بهبود اقتصادی افغانستان، در اولویت قرار گیرد."

هم چنان این انستیتیوت توصیه کرده است که انتخابات دموکراتیک تحت نظارت جامعه جهانی در افغانستان برگزار شود و به باور این نهاد انتخابات آزاد و عادلانه گامی اساسی در جهت ایجاد حکومتی فراگیر و نماینده در افغانستان خواهد بود. سرشماری نفوس با حمایت جامعه جهانی، برای کمک به اطلاع‌رسانی در مورد نحوه تقسیم قدرت و منابع در آینده و نیز غیرمتمرکز کردن قدرت سیاسی از دیگر توصیه‌های این انستیتیوت است.

در گزارش آمده است: "افغان ‌ها باید مدلی از فراگیری تعریف کنند که پاسخگوی طیف کامل نگرانی‌های اکثریت و اقلیت در سطوح ملی و محلی باشد و تفاوت‌های دیرینه میان گروه‌های قومی و مناطق جغرافیایی را به شکل سازنده‌تری منعکس کند." هم چنان انستیتیوت جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت بر ایجاد یک طرح آشتی تاکید کرده و گفته است که افغان‌ها باید یک پلان مصالحه درازمدت ایجاد کنند که به نارضایتی های واقعی و حقیقی تاریخی رسیدگی کند. این گزارش در حالی نشر شده که ملل متحد به تازگی میزبان سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان بود. روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح، در پایان نشست سوم دوحه گفت که این روند ادامه دارد.