Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > ملل متحد: دیدار با طالبان یک تبادل نظر سازنده بود  

AgoNews: ملل متحد: دیدار با طالبان یک تبادل نظر سازنده بود

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

ملل متحد: دیدار با طالبان یک تبادل نظر سازنده بود

منبع

دویچه ویلی

تاریخ

7/3/2024 12:00 AM

شرح

 
اولین نشست رسمی سازمان ملل متحد با طالبان عصر روز دوشنبه در دوحه به پایان رسید. نماینده ارشد این سازمان از یک تبادل نظر سازنده سخن گفت.
 

نشست دو روزه سازمان ملل متحد در قبال وضعیت افغانستان در دوحه پایتخت قطر که در آن در کنار نمایندگان بسیاری از کشور ها و سازمان ها، برای اولین بار هئیت طالبان نیز شرکت داشتند، عصر روز دوشنبه (اول جولای ۲۰۲۴) به پایان رسید. رُزماری دی کارلو، فرستاده سرمنشی سازمان ملل متحد در امورسیاسی و صلح و رئیس کنفرانس، در پایان این نشست اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات دو روزه وضعیت مردم افغانستان را نیز بهبود ببخشد: «مذاکرات صادقانه و به نظر من مفید بود.» او افزود: «امیدوارم این گفتگو ها ما را به حل مشکلاتی نزدیک سازد که اثرات فاجعه بار و مداوم بر مردم افغانستان دارد.» رُزماری دی کارلو یادآور شد که نشست دو روزه دوحه را به هیچ وجه نباید با عادی سازی روابط یا به رسمیت شناختن (حاکمیت طالبان) یکسان پنداشت.

از زمانی که طالبان در تابستان سال ۲۰۲۱، در پی خروج عجولانه نیرو های بین المللی و در رأس آن ایالات متحده امریکا، دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند، تا حال هیچ کشوری رژیم این گروه تندرو را به عنوان حکومت به رسمیت نشناخته است. به دلیل سیاست های محدودکننده طالبان به خصوص در قبال زنان و دختران، اکثریت کشور ها تا کنون از همکاری دیپلماتیک با حاکمان جدید افغانستان خودداری می کنند. فعالان و سازمان ها حامی حقوق بشر قبلاً از این نشست شدیداً انتقاد کرده و از سازمان ملل متحد خواسته بودند که به نمایندگان جامعه مدنی افغانستان اجازه دهد در این نشست شرکت کنند. اما طالبان حضور نمایندگان جامعه مدنی و زنان در این نشست را به شدت رد کردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی اداره طالبان وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان را «مسایل داخلی» عنوان کرد که نباید در مذاکرات نقشی داشته باشد. با آن هم رزماری دی کارلو تأکید کرد که رعایت حقوق بشر گام مهمی در راستای همکاری بین المللی باقی می ماند. دی کارلو در رابطه با محدودیت حقوق زنان در افغانستان گفت: «وقتی افغانستان از توانایی ها و کمک نیمی از جمعیت آن محروم باشد، نمی تواند به جامعه بین المللی بازگردد و یا از نظر اقتصادی و اجتماعی به طور کامل توسعه یابد.» طالبان در ماه فبروری امسال از شرکت در یک نشست مشابه سازمان ملل متحد به دلیل حضور نمایندگان جامعه مدنی افغانستان خودداری کردند.