Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > طالبان: با تعامل دیپلوماتیک با جهان می‌ توان به همه مسایل راه حل مناسب یافت  

AgoNews: طالبان: با تعامل دیپلوماتیک با جهان می‌ توان به همه مسایل راه حل مناسب یافت

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

طالبان: با تعامل دیپلوماتیک با جهان می‌ توان به همه مسایل راه حل مناسب یافت

منبع

صدای امریکا

تاریخ

5/3/2024 12:00 AM

شرح

 

به دنبال اظهارات تازۀ معاون سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده مبنی بر تعامل با طالبان، سخنگوی حکومت این گروه گفته است که آنان نیز خواهان روابط سیاسی و تعامل دیپلوماتیک با جهان از جمله ایالات متحده امریکا هستند.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیوی ملی تحت کنترول این گروه گفته است که آنان معتقد اند که از طریق روابط سیاسی و تعاملات دیپلوماتیک با جامعه جهانی می ‌توان برای همه مسایل راه حل مناسب یافت. او گفته است: "اینکه امریکا می‌ خواهد با افغانستان به میدان تعامل بیاید، امارت اسلامی [حکومت طالبان] نیز به شمول امریکا با سایر کشور های غربی نیز همان گونه که با کشور های منطقه و جهان اسلام روابط مثبت دارد، با آنان نیز روابط دیپلوماتیک خود را گسترش دهد."

این اظهارات پس از آن بیان می ‌شود که ویدانت پتیل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ روز سه شنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) گفته است که تعامل با طالبان نه تنها بهترین راه برای حفاظت از منافع ملی ایالات متحده است، بلکه حمایت از مردم افغانستان نیز می‌ باشد. هم چنان پتیل گفته است که تعامل با طالبان زمینه گفتگوی مستقیم ایالات متحده با حکومت این گروه را ممکن می ‌سازد. او افزود: "این [تعامل] فرصتی است برای ما برای ادامه فشار برای آزادی فوری و بدون قید و شرط اتباع ایالات متحده در افغانستان، از جمله آنهایی که مشخص شده به ناحق بازداشت شده اند. ما هم چنان از این فرصت‌ ها استفاده خواهیم کرد تا مستقیماً در مورد تعهدات طالبان در قبال مبارزه با تروریزم صحبت کنیم و البته مثل همیشه، در مورد تعهدات بشری."

حکومت طالبان در حالی بر تعاملات دیپلوماتیک با ایالات متحده تاکید کرده که وزارت امریکا پیش از این گفته است که این کشور فعالیت دپلوماتیک خود را در افغانستان در آیندۀ نزدیک از سر نمی‌گیرد. معاون سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا حدود شش هفته قبل گفته بود که ایالات متحده با شرکای خود به شمول ملل متحد سرگرم کار است تا بر طالبان هم چنان فشار وارد شود و آن گروه به "تغییر فرمان ‌های تبعیض‌ آمیز، به خصوص فرامینی که به گونۀ نامتناسب زنان و دختران را متاثر می ‌کند" وادار ساخته شوند.

پس از خروج کامل امریکا از افغانستان در اگست ۲۰۲۱، طالبان بر آن کشور مسلط شده و از آن زمان تا اکنون به گونۀ پیهم مقررات سختگیرانه را بر زنان و دختران وضع کرده و آنان را از حق آموزش و کار، به استثنای شمار معدود ادارات صحی و آموزشی، محروم کرده اند. علاوه بر آن، طالبان آزادی‌ های مدنی زنان به شمول حق سیر و سفر و رفتن به پارک‌ های تفریحی، ورزشگاه‌ ها، حمام‌ های عمومی و آرایشگاه‌های زنانه را سلب کرده اند.

جامعۀ بین‌المللی خصوصآ ایالات متحده و دیگر کشور های غربی تاکید دارند که پیش از هرگونه تعامل و اقدام برای عادی سازی روابط با طالبان، آن گروه نخست به حقوق بشری تمام افغان ‌ها به شمول حق کار و آموزش زنان و دختران و حقوق اقلیت ‌ها احترام گذاشته و حکومت همه شمول را شکل دهند. با این حال، طالبان تاکید دارند که آموزش زنان و دختران موضوع داخلی افغانستان بوده و به ادعای این گروه، حقوق زنان و دختران در افغانستان در چوکات شریعت اسلام تامین شده است. این گروه هم چنان مدعی است که حکومت این گروه فراگیر بوده و همه اقوام و اقلیت‌ های افغانستان در آن نمایندگی دارند.