Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > وزارت خارجه امریکا: برای محافظت از منافع خود با طالبان تعامل می ‌کنیم  

AgoNews: وزارت خارجه امریکا: برای محافظت از منافع خود با طالبان تعامل می ‌کنیم

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

وزارت خارجه امریکا: برای محافظت از منافع خود با طالبان تعامل می ‌کنیم

منبع

ایندیپندنت

تاریخ

5/3/2024 12:00 AM

شرح

 

ودانت پاتل گفت، تعامل با طالبان فرصتی برای صحبت مستقیم در مورد تعهد آنان در مبارزه با تروریسم است.

 

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز سه ‌شنبه، ۱۱ ثور (۳۰ اپریل)، در نشست خبری در واشینگتن، در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه تعامل ایالات متحده با طالبان گفت که  این تعامل برای محافظت از منافع امریکا صورت می ‌گیرد. پاتل با تاکید بر برقراری تماس میان ایالات متحده و رژیم طالبان افزود: «این بهترین راه برای نه تنها حفاظت از منافع ملی ایالات متحده، بلکه راهی برای حمایت از مردم افغانستان است.» از زمان خروج آشفته نیرو های امریکایی و کشور های عضو ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، مقام ‌های دولت بایدن به تعامل با طالبان تاکید می ‌کنند. دولت بایدن از آگست ۲۰۲۱ تا اوایل سال جاری، بیش از ۳ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده‌ است که براساس گزارش ‌های منتشر شده توسط اداره بازرس خاص در امور بازسازی افغانستان (سیگر)، طالبان از این کمک ‌ها بهره برده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری، از پاسخ به این پرسش که طالبان متهم به حمایت از گروه ‌های تروریستی است و تعامل با رژیم طالبان تحت چه شرایطی صورت می ‌گیرد خودداری کرد. با این حال ودانت پاتل گفت که «تعامل به ما این امکان را می ‌دهد که به صورت مستقیم با طالبان صحبت کنیم.» او هم چنین با اشاره به گروگانگیری طالبان از شهروندان امریکایی که در دوسال و نیم گذشته به افغانستان سفر کرده‌اند و زندانی شده‌اند گفت که تلاش برای رهایی آنان جریان دارد.

 

طالبان از زمان بازگشت به قدرت، چندین شهروند بریتانیایی، اتریشی، امریکایی و شهروندان شماری دیگر از کشورها را که به قصد گردشگری، فعالیت امدادی و تجارت به افغانستان سفر کرده‌اند، بازداشت و به زندان انداخته‌اند. در بیشتر موارد به این افراد اتهام جاسوسی و نقض قوانین طالبان وارد شده‌ است. رایان کوربت، یک امدادرسان امریکایی که در آگست ۲۰۲۲ در کابل بازداشت و زندانی شد، هم چنان در زندان است و تلاش‌ های دولت امریکا برای رهایی او بی ‌نتیجه مانده‌ است. در حالی که براساس گزارش ‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه‌ های تروریستی مانند القاعده و داعش خراسان از آزادی عمل در افغانستان برخوردارند، ودانت پاتل گفت، تعامل با طالبان «فرصتی برای صحبت مستقیم با طالبان در مورد تعهد آنان در مبارزه با تروریسم است.»

 

جان بس، معاون وزیرخارجه امریکا هم از ۲۶ تا ۳۰ اپریل در سفر به قطر و پاکستان، با مقامات این دو کشور در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کرد. ودانت پاتل در مورد سفر جان بس به دوحه و اسلام‌ آباد و هم چنین اینکه آیا ملاقات با طالبان نیز در دستور کار جان بس بود یا خیر، اطلاعاتی ارائه نکرد. روز سه ‌شنبه، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای که هیئت دیپلماتیک امریکایی به رهبری جان بس وارد اسلام‌ آباد شدند و با رحیم حیات قریشی، معاون این وزارتخانه ملاقات کردند. در اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان آمده ‌است: «دو طرف بر تعهد خود برای تقویت همکاری ها در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری و امنیت منطقه‌ای تاکید کردند.»