Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > دهمین نشست امنیتی هرات در تاجیکستان برگزار شد  

AgoNews: دهمین نشست امنیتی هرات در تاجیکستان برگزار شد

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

دهمین نشست امنیتی هرات در تاجیکستان برگزار شد

منبع

دویچه ویلی

تاریخ

11/29/2022 12:00 AM

شرح

 
 
دهمین دور گفتگو های امنیتی هرات زیر عنوان «نظام سیاسی همه‌ شمول، الگو ها و نقشه‌ راه» با حضور ده ‌ها تن از صاحب نظران و شماری از مقامات سابق افغانستان و مهمانان خارجی روز سه شنبه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز شد.
 
 
 
 

نشست گفتگو های امنیتی هرات همه ساله توسط انستیتوت مطالعات استراتژیک در شهر هرات در غرب افغانستان برگزار می ‌شد، اما امسال به دلیل حاکمیت طالبان در افغانستان، در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شده است و تا فردا چهارشنبه ادامه می‌ یابد. مرکز تحقیقاتی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفته است که این نشست با حضور «سیاستمداران و نظامیان پیشین افغانستان، نماینده‌گان جامعه مدنی، شخصیت‌ های اکادمیک، نماینده‌ گان رسانه‌ ها، دیپلوماتان و نماینده ‌گان نهادهای غیردولتی از اتحادیه اروپا، امریکا، پاکستان، هندوستان و تاجیکستان» برگزار شده است.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی اسبق افغانستان و رئیس هیئت مشورتی انستیتوت مطالعات استراتژیک، فرهاد سلیم معاون وزیرخارجه تاجیکستان، داکتر افراسیاب ختک رهبر حزب عوامی ملی پاکستان و اومیرتای بیتیموف سفیر پیشین قزاقستان در کابل، در آغاز این نشست سخنرانی نمودند.

فیض الله ذکی، عضو «جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان» که در این نشست شرکت کرده است، به دویچه وله گفت که با تسلط طالبان بر افغانستان، وضعیت کشور بحرانی و وخیم شده است. اما او امیدار است که برگزاری چنین نشست ‌ها مفید و موثر واقع شود. ذکی گفت: «وضعیت در افغانستان بحرانی است، همسایگان ما و جامعه بین‌المللی به این نتیجه رسیده اند که با حضور طالبان، وضعیت بدتر شده است.»

 

طالبان همواره گفته اند که وضعیت امنیتی در کشور خوب است و حکومت خود را همه شمول خوانده اند و برای برگشت چهره ‌های و مقامات حکومت پیشین یک کمیسیون تماس و دعوت ایجاد نموده اند. اما طالبان گفتگو های موسوم به «مذاکرات بین‌الافغانی» را تا حالا رد نموده اند.

فیض‌ الله ذکی می‌ گوید که طالبان در توافقنامه دوحه با ایالات متحده امریکا تعهده سپرده اند که مذاکرات بین‌الافغانی برای تشکیل یک حکومت فراگیر را انجام می ‌دهند. قرار است در این نشست دو روزه روی موضوعاتی مانند دولت سازی و قانونمداری، وضعیت زنان، تهدیدات تروریستی در افغانستان و مسئولیت ‌های جهانی در قبال بحران افغانستان بحث و گفتگو شود.