Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > مجاهد: بسیاری کشور ها اراده پشتیبانی از افغانستان را دارند  

AgoNews: مجاهد: بسیاری کشور ها اراده پشتیبانی از افغانستان را دارند

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

مجاهد: بسیاری کشور ها اراده پشتیبانی از افغانستان را دارند

منبع

طلوع نیوز

تاریخ

7/3/2024 12:00 AM

شرح

 

ذبیح ‌الله مجاهد نشست سوم دوحه را برای افغانستان مثبت خوانده و گفته است که آن ‌چه از این نشست دریافت شد روحیه پشتیبانی کشور ها از افغانستان است.

رئیس هیات امارت اسلامی در نشست سوم دوحه، گفتگو درباره به ‌رسمیت ‌شناسی امارت اسلامی و مسایل دیگر همچ ون آموزش دختران و حکومت فراگیر را در این نشست رد کرده است. آقای مجاهد که در میان گروهی از خبرنگاران سخن می ‌زد، گماشته شدن نماینده خاص برای افغانستان را نیز غیرضروری ‌دانسته است.

رئیس هیات امارت اسلامی در نشست سوم دوحه افزوده است: «در این نشست یک چیز را درک کردیم که بسیاری کشور های جهان نیت یا اراده حمایت از افغانستان را دارند و دیگر این‌ که ما اجازه مداخله در امورافغانستان را به کسی نمی‌ دهیم و در حریم هوایی که گاه گاهی طیارات میایند، این تجاوز است که ما آن را محکوم کردیم و نمی ‌پذیریم. بعضی مسایل، مسایل داخلی افغانستان اند و نمی ‌خداهیم به زبان دیگر کشور ها بیافتد، افغان ‌ها حق دارند که از نظام شان درخواست داشته باشند.»

از سویی‌ هم هیات امارت اسلامی در ادامه دیدار ها در حاشیه‌ نشست سوم دوحه، با نماینده‌ های خاص ایران، پاکستان و قطر نیز دیدار داشت. گفته شده است که مسایل مشترک میان این کشور ها، بررسی پیشرفت‌ های افغانستان و تقویت روابط از موضوعات مورد بحث در این دیدارها بود. ذبیح‌الله مجاهد هم ‌چنان در این باره گفته است: «تمام مسایل مرتبط به دو کشور را مطرح کردیم و آن‌ ها وعده کردند که پیام‌ ها را به کشور شان منتقل کنند و ما هم پیام ‌ها را به بزرگان خود می‌ رسانیم.»

در سوی دیگر نماینده خاص چین برای افغانستان به خبرنگار طلوع‌ نیوز در دوحه گفته است که برخی از کشور های جهان به این باور اند که برای یک افغانستان با ثبات، تعامل با طالبان یک نیاز است. او هم‌ چنان گفته است که این نشست با نشست ‌های پیشین دوحه به دلیل حضور هیات امارت اسلامی، متفاوت است. یو شیاویونگ افزوده: «من می ‌بینم که کشور های منطقه و بیشتر  کشور های جهان، هر دو به این باورند که باید با طالبان برای گفتگو تعامل کنند تا که هر دو طرف به ‌گونه مشترک برای دریافت اطمینان از صلح، پایداری، ثبات و بازسازی افغانستان پس از اشغال بیست ساله امریکا و ناتو کار بتوانند.»

این در حالی ا‌ست که معاون سرمنشی سازمان ملل متحد روز پیش در یک نشست خبری در پایان نشست سوم دوحه گفت که کشور ها و سازمان ملل متحد پیوسته از امارت اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر، پیکار با هراس ‌افگنی و موادمخدر و نقش دادن به اقلیت‌ های قومی در افغانستان شده‌اند