Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > باشندگان بادغیس خواستار حفاظت از جنگلات پسته  

AgoNews: باشندگان بادغیس خواستار حفاظت از جنگلات پسته

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

باشندگان بادغیس خواستار حفاظت از جنگلات پسته

منبع

کلید

تاریخ

7/3/2024 12:00 AM

شرح

 
شماری از باشندگان ولایت بادغیس از مسئولان حکومتی می‌ خواهند که برای جمع ‌آوری خودسرانه حاصلات پسته تدابیری را روی دست بگیرند. به گفتۀ آنان، چیزی به رسیدن حاصلات پسته باقی نمانده و درختان این میوه نباید قبل از پخته شدن قطع و حاصلات آن به تاراج برود. در همین حال، مسئولان محلی در این ولایت می ‌گویند که به منظور جلوگیری از جمع‌ آوری خودسرانه حاصلات و قطع جنگلات پسته، یک کمیته ایجاد شده است. 
 

تا فصل جمع ‌آوری حاصلات پسته در بادغیس چیزی نمانده است، اما شماری از باشندگان این ولایت از جمع‌ آوری خودسرانه و قطع جنگلات این میوه نگرانی دارند. آنان از مسئولان حکومتی می‌ خواهند که به منظور حفاظت از جنگلات، جلوگیری از جمع‌ آوری خودسرانه این میوه و قطع درختان آن، باید پیشاپیش تدابیری را روی دست گیرند. محمد عمر، یکی از باشندگان ولایت بادغیس می ‌گوید: ”کوشش شود که از درخت ‌های پسته مراقبت شود. جنگلات پسته از یک طرف عاید ملی است و از طرف دیگر در محیط زیست سالم نقش دارد.”

 

گلزاده کریمی، یکی دیگر از باشندگان ولایت بادغیس می ‌گوید که جنگلات پسته در این ولایت بزرگترین منبع عایداتی مردم بوده و باید از قطع آن جلوگیری شود. ”فصل برداشت پسته نزدیک شده و مردم از مناطق مختلف برای جمع ‌آوری حاصلات آن به ولایت بادغیس می ‌آیند. تقاضای ما از حکومت این است که در زمینه حفاظت از جنگلات تدابیر لازم را داشته باشد. باید نگذارند مردم جنگلات را قطع کرده و یا پسته را خام جمع ‌آوری کنند.”

 

در همین حال مسئولان محلی در ولایت بادغیس می ‌گویند که برای حفاظت از جنگلات پسته و جلوگیری از قطع درختان آن تدابیر لازم را روی دست گرفته‌اند. صدیق الله صدیقی، سخنگوی پولیس بادغیس می ‌گوید که اخیرا به منظور جلوگیری از برداشت زودهنگام حاصلات پسته، تصمیم به تخلیه خانواده‌ های ساکن در جنگلات پسته گرفته شده است. “ما برای حفاظت از جنگل‌ های پسته یک کمیته تشکیل داده ایم که شامل مقام ولایت، ریاست زراعت و مالداری و قطعات سبز قومندانی امنیه این ولایت می‌ باشد. هم چنان تخلیه خانواده‌ های ساکن را از جنگلات پسته آغاز کرده‌ایم.”

 

این در حالیست که به گفتۀ باشندگان این ولایت، در گذشته بیش از 90 هزار هکتار جنگلات پسته در این ولایت وجود داشت، اما  طی چند سال اخیر به‌ دلیل بی ‌توجهی مردم و مسئولان حکومت، جنگلات پسته تا 30 هزار هکتار کاهش یافته است.