Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > استاد محمد عمر  

مطالب تحریری فرهنگی: استاد محمد عمر

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: وحید قاسمیتاریخ: 4/5/2014

استاد محمد عمر

زادگاهش گذر باغبان کوچه شهر کهنه کابل و متولد سال 1905م میباشد نخستین در سهای موسیقی و اساسات رباب نوازی را از پدرش استاد محمد ابراهیم که نوازنده رباب و طبله بود فراگرفت وبه ادامه آن نزد پسر کاکایش محمد ایوب رباب نواز به شاگردی نشست.

 بعد از فراگیری نواختن رباب  قصد یاد گرفتن اواز خوانی را  نمود و نزد اقا محمد پدر استاد موسی قاسمی به شاگردی نشست و بعد از مدتی نزد استاد قاسم  شاگرد  شد  و از اوتعلیمات بیشتر موسیقی  و هنر آواز خوانی را  فرا گرفت .دولی بعد از مدتی استاد قاسم برایش پیشنهاد کرد که  فقط نوازنده رباب باشد .

 .استاد محمد عمر سخنان استاد ش را پذیرفت و از آن به بعد ریاضت ها و تمریناتش را در نواختن رباب بیشتر و بیشتر نمود تا اینکه در سال1949م در حضور استادان بزرگ موسیقی چون استاد قاسم,استاد غلام حسین,استاد معراج الدین ستار نواز,استادنبی گل و استاد محمود طبله نوازلقب استادی را در نواختن رباب از آن خود کرد.

 سفر های هنری اش به کشور های ایران,هند,اتحاد شوروی سابق,کشور چین, پاکستان  , امریکا و یوگوسلاوی  بود ه است. در سال 1974م بنا به دعوت یونورستی سیاتل به  امریکا سفر  کرد  تا برای مدت شش به حیث معلم رباب   در آنجا   اجرای وظیفه  نماید. استاد بعد از گذشت سه ماه  احساس نمود که دوری از وطن را  تحمل ندارد واین دوری برایش طاقت فرسا است و دوبار ه به میهنش برگشت.

استاد محمد عمر به باسازی قططعات قدیمی موسیقی سازی افغانستان توجه جدی نمود  و در پهلوی آن نغمه های تازه و نو را برای نواختن رباب آفرید.که امروز اکثر این نغمه ها  درمیتود درسی آموزش رباب استفاده میگردد .

اخرین کنسرت استاد در ماه جون سال  1980در  گویته  انستستوت واقع وزیر اکبر خان مینه برگزار گردید.در این کنسرت    تعدادی زیادی  از هنرمندان  رادیو تلویزیون و یکی از پیانو نوازان کشور آلملن نیز به هنر نمایی پرداختند, استاد محمد عمر, استاد ملنگ و همراهان شان  در این شب  مثل همیشه  اسقبال گرم شدند. بعد از ختم برنامه استاد به سوی منزلش رفت و همان شب  با جهان فانی وداع کرد

استاد را در زمان حیاتش سلطان رباب خواندند و امروز تمام رباب نوازان کشور از اندوخته های علمی او استفاده نموده قطعات زیبای اورا مینوازند.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ