Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > دهمين سالروز وفات اکادميسين دکتور عبدالاحمد جاويد تجليل  

مطالب تحریری فرهنگی: دهمين سالروز وفات اکادميسين دکتور عبدالاحمد جاويد تجليل

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: پروین پژواکتاریخ: 2/5/2013
از دهمين سالروز وفات اکادميسين دکتور عبدالاحمد جاويد تجليل شد

از دهمین سالروز وفات اکادمیسین دکتور عبدالاحمد جاوید در پوهنتون کابل بزرگداشت به عمل آمد.

اين سيمینار علمی- تحقيقى، به همکارى مشترک اکادمی علوم افغانستان و پوهنتون کابل، برای دو روز در تالار پوهنځی هنرهای پوهنتون کابل، به راه انداخته شد.

در این سيمینار وزیر تحصیلات عالی، شماری از وکلای شورای ملی، رؤسای پوهنتونهای چهارگانۀ کابل، اعضای علمى اکادمی علوم افغانستان، شماری از استادان پوهنتونها، انجمنها و کانونهای فرهنگی اشتراک داشتند.

پوهاند عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی، با ستایش از برگزارکنندگان این سيمینار گفت که اکادمیسین دکتور عبدالاحمد جاوید، ضمن اینکه یک دانشمند برجستۀ زبان و ادبیات درى بود، پژوهشگر و تاریخ نویس کشور نيز بود، و در قسمت غناسازی زبان و ادبیات درى دست بالا داشت.

وى علاوه کرد که این محقق در داخل و خارج کشور، از خود مقالات علمی و تحقيقى بجا گذاشته است، که محققين امروز از آثار وی استفاده شایان می نمایند.

وزیر تحصیلات عالی، از کارکردهای این اکادمیسین در پوهنتون کابل به حیث رییس پوهنتون، عضو علمى اکادمی علوم، کارمند وزارت اطلاعات و فرهنگ و رادیوتلویزیون ملی تقدیر کرد.

سرمحقق دکتور نجم الدین ترین سرپرست اکادمی علوم افغانستان، دکتور جاوید را یک شخصیت ملی و بین المللی دانست و گفت که وی، افتخارات زیادی برای آیندگان بجا گذاشته است.

موصوف افزود: کارکردهای علمی- تحقيقى وی بود که بلندترین رتبۀ علمی (اکادمیسین) را از سوى اکادمی علوم افغانستان به دست آورد.

شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه، ضمن قدردانی از برگزاری چنین سيمینارهای علمى، به گونۀ اعتراض گفت که: "سپاسگذار هستیم، از اینکه در ده سال اخیر، اولین یادبود از این دانشمند میشود."

وی افزود: "ما دانشمندان زیاد داریم؛ اما از آنها و از آثار شان یادبود نمیشود. از طریق چنین سيمینارها و یادبودها، آگاه میشویم که دانشمندان ما چه بودند، چه کردند، در کجا هستند و از آنها چه بجا مانده."

حبیب الله حبیب رییس پوهنتون کابل، خاطرنشان کرد که اکادمیسین دکتور جاوید، نه تنها محقق و دانشمند بود، بلکه در زمانى که وی به حیث رییس منتخب پوهنتون کابل بود، در قسمت بازسازی و سرسبزی این پوهنتون، تلاشهای زیادی به خرچ داده بود که امروزهمه شاهد آن هستند.

اکادمیسین دکتور عبدالاحمد جاوید در سال ١٣٠٦هـ ش، در شهر کابل چشم به جهان گشود، در سال ١٣٢٢به صفت استاد پوهنځی زبانها و ادبیات پوهنتون کابل، در سال ١٣٣١ مدیر نشرات رادیو ملی، در سال ١٣٥١ به ریاست پوهنتون کابل برگزیده شد و در سال ١٣٦٨ لقب اکادمیسین را از اکادمی علوم اخذ کرد و بالاخره در اسد سال ١٣٨١هـ ش، در شهر لندن چشم از جهان فرو بست.

از این دانشمند؛ آثارى چون فرهنگ جاوید، افسانه های قدیم شهرکابل، تاریخ ادبیات فارسی دری، نوروز خوش آیند، کابل در آینۀ تاریخ، مقالات جاوید و ده ها آثار علمی دیگر بجا مانده است.

  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ