Skip to main content

تحليل ها و پيام ها

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > تحليل ها و پيام ها  

نظریات شما درمورد مطلب آتی:
  چرا سیاسیون به اصطلاح حرفوی و متکرر برای افغانستان خطرناک اند؟     نویسنده:  خاکسار افغان

 
اسم: مسعود فارانی   محل سکونت: آلمان    تاریخ: 04.06.2016

برادر بزرگوار جناب دانشمند استاد ایاز نوری صاحب سلام!
توانایی شما را چراغ گونه دیدم که در چند سطر جهان سخن را به تصویر کشیده اید یا بزبان دیگر بحر را درگوزه کرده بودید. از حسن نظر عالی جناب شما سپاسگزارم .
نکات را که بنده میخواستم برای مخاطبین خود برسانم در آئینه شفاف نوشته شما به بسیار زیبایی دیدم و از آن حظ بردم. نوشته های عالی وملی شما که معرف شخصیت گرامی شما میباشد برایم بسیارآموزنده اند. براکات بیشمار بقلم توانای تان از بارگاه خداوند تمنی دارم .


اسم: مسعود فارانی   محل سکونت: آلمان    تاریخ: 04.06.2016

اول از جناب استاد خاکسار افغان بزرگ سپاسگزارم که نوشته عاجزانه بنده مورد پسند ایشان قرار گرفته است.
در ثانی توجه دوستان را به پرسش مهمی جناب خاکسار افغان جلب میکنم. ایشان می پرسند که :

اگر همنظریم که هم بیگانگان نیت خیر ندارند وهم قسم خوردگان داخلی با کمرشکسته شان فقط جفا میکنند. پس چی باید شود؟

الحق این یک پرسش بنیادی است که باید صادقانه بخاطر اعتلای وطن به آن پرداخته شود. این پرداختن در هر سطح که باشد زمینه خواهد شد تا نظریات بیشتری را به بحث بکشاند . یقین دارم که راه های بیرون رفت از بدبختی های حاضر که کشور دامنگیرآن شده است منوط ومربوط به وطندوستانی خواهد بود که با اهتمام و غمخوری با نظرات نیک شان وطن را یاری رسانند. ازینرو به نظرات وطندوستانه جوانان و بزرگان نیاز مبرم است. زیرا تجربه ثابت کرده است که دیالوگ ها سبب راه یابی صحیح میگردد.
کسانیکه (مثل بنده ) در خارج از کشور میباشند وامکان فعالیت در داخل افغانستان را ندارند میتوانند تا حد اماکان با نسل جوان وطندوست کشور که کلید راز و رمز بحران کنونی در وسعت اندیشۀ وتفکر آنها میباشد، تماس داشته باشند و سر دیالوگها را با آنها باز کنند. این شیوه زمینه خواهد شد تا ازنظرات جوانان خبّیر که شاهدیدن عینی قضایا در داخل کشور هستند چیز های لازمی را بیاموزیم . این چنین دیالوگها برای کار عملی ونظری بهتر خواهد بود. زیرا با این روش خواهیم دانست که مسیر حرکت کنونی وطندوستان با موجودیت اوضاع نابسامان، به کدام جهت مفید ومثمرثمر است.
دوم کسانیکه در داخل کشور تشریف دارند اگر قلمداران عزیز بیرونی خواسته باشند کار ونظرات مفید آنها را ستایش و تقویه کنند، سبب ارتباط نیک برای بهبود اوضاع خواهد بود.
گرچه پرسش بنیادی حاضر نمی شود با چند نکته پاسخ داده شود پس منتظر نظرات خبرگان گرامی خواهیم ماند.
"هرکه باشی وزهرجا برسی" نظر نیک تو! کمیاست مرا .
تشکر از جناب استاد خاکسار افغان که با صداقت به موضوعات بنیادی همیشه پرداخته اند.


اسم: ایاز نوری آزادی   محل سکونت: Holland    تاریخ: 03.06.2016

استاد محترم مسعود فارانی صاحب!
نوشته ای تحلیلی اخیر شما تحت عنوان «هرم های جهادی، چرا ضد منافع ملی عمل میکنند؟» را مطالعه نمودم. بلی به شهادت تاریخ استعمار ګران انګلیس بعد از سال ۱۹۱۹م از روش تعرض مستقیم نظامی به یک هدف مشخص جغرافیوی، انصراف کردند و از پشت پرده ماهرانه مرام خویش را پیش بردند. مثلاً بعد از سقوط دادن دولت مستقل امانی، تخست توسط یک توظیف کرده ای خود حبیب الله دزد خالیګاه قدرت را در کشور ما ایجاد کردند، در قدم دوم بدون آنکه با مزدور دوم خود نادر خان مکار و چاکر منش قواء انګلیسی را ارسال کند، او را به مقام پادشاهی افغانستان نصب کردند و وقایع نهایت اسفناک آن وقت را یک مسله ای داخلی بین خود افغانها اعلان کردند...؟!.
ایجاد دولت های محلی بجای دولت های تحت الحمایه توسط استعمار را شما طی پنج ماده مقبول موشګافی کرده اید و این روش در دوران قدرت نادر شاه و برادران اش و همچنان پسر محمد ظاهر به وضاحت دیده شد که تحت رهبری انګلیس ملت افغان در فقر و فاقه و بی سوادی نګهداشته شد.
توضیحات شما در مسیر وقایع در کشور ایران و همچنان پیدا کردن و سر قدرت آوردن یک ګماشته دیګر انګلیس بنام محمد علی جناح در مقابل شخصیت ګرامی مهاتما ګاندی در هندوستان و بلاخره تشکیل کشور مصنوعی بنام پاکستان از خاک های برحق کشور ما و هند نمونه های روشن تغیر روش استعمار انګلیس از برخورد مستقیم نظامی به روش توطئه و اقدامات پشت پرده، را من کاملاً واقعی ارزیابی میکنم. این نوشته و تحلیل شما مفهوم خیلی وسیع دارد که درین مختصر نمیګنجد.
قلم تان در جهت روشنګری رساتر باد


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 02.06.2016

جناب محترم فارانی صاحب!
مباحات برحق برشما بخاطر پرده برداری از انچه که طی سالهای متمادی بنام حق همسایه بر ما تحمیل شده است. خداوند متعال یقینا میبیند که در بین هزاران دراک درک تان را نترس برروی کاغذ گذاشتید. بودن در صحرا وبدون همسایه به مراتب بهتر است برای افغانستانی که ایران وپاکستان را در کنار دارد.
بلی برحق نوشتید که تهدید استعمار انگلیس در منطقه از طریق ایران جانی تر از تهدید استعمار از جنوب بر افغانستان بوده است.
وزن نوشته شما چنان برجاست که حتی تعریف نباید اثرگذار ان باشد.
از بحث ما در مورد افت های ناشی از سیاسیون حرفوی وخود فروش در افغانستان و نفوذ خارجیان طمع دار چند هفته گذشت. پیشنهاد دارم به همه بزرگواران و هموطنان تا به اصطلاح « قد او» نماییم و بحث بعدی را مطرح نماییم با این محتوای که:
اگر همنظریم که هم بیگانگان نیت خیر ندارند وهم قسم خوردگان داخلی با کمرشکسته شان فقط جفا میکنند. پس چی باید شود؟
من این سوال را جدا ازین نظر سنجی هم میتوانستم مطرح نمایم ولی نی! سوال افغانی است. افغانی و اشکار مطرح است. افغانی، اشکار و همگانی جواب میطلبد


اسم: مسعود فارانی   محل سکونت: آلمان    تاریخ: 02.06.2016

هرم های جهادی، چرا ضد منافع ملی عمل میکنند؟

برای درک موضوع به خاطر استمداد جُستن ازتاریخ، کمی به عقب میرویم. استعمار بریتانیا که محیل ترین استعمار درتاریخ جهانی میباشد، از سال ۱۹۱۹م ببعد در اکثر کشور ها از موقعیت پیش برده غایب می شود ودر پشت پرده محیلانه و پنهانی علیه سرزمین های که تازه سر بلند کرده اند، دست به توطئه میزند. ازینرو انگلیس در ۱۹۱۹م پالیسی واسترا تیژی سیاسی خودرا در منطقه کلا ًتغیر داد. ...............

متن مکمل این مضمون را اینجا کلیک کنید و بخوانید...

اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 23.05.2016

استاد گرانقدرسیستانی صاحب سلام!
از حسن نظر تان ممنونم.
هر چه در توان دارم برای وطن وملت افغان صرفه نخواهم کرد. ولیک:
گذشته از قرض های بزرگ وطن هرقدر هم که تلاش نمایم حد اقل این احسان وطن غریبم را ادا نخواهم توانست که در صنوف اول ابتداییه حویلی مکتب ابتداییه، اموزگار، تخته، مشق، رنگ سفید ونی را برایم تدارک دیده بود تا سواد بیاموزم.
ارادتمند، خاکسار افغان


اسم: سیستانی   محل سکونت: سویدن    تاریخ: 23.05.2016

جناب خاکسار بزرگوار،درود بر شما ودرود بر قلم سحر آمیز وحقیقت بیان شما!
یک بار دیگر ما را با نوشته وتحلیل عالمانه وبیطرانه تان سرافراز نمودید. آدم باید خیلی چیزها را بداند تا به مقام معنوی وفرهنگی تان پی ببردوبداندکه شما چون الماسی در تاج دانش وسیاست و وطن پرستی می درخشید وخداوند شما را برای مردم افغانستان تا سالهای زیادی زنده وسلامت ودور از گزندداشته باشد تا برای مردم خاکسار افغانستان بازهم بنویسی وما تشنه گان حقیقت را به حقیقت ماجراهای پشت پرده آگاه بسازید.
دستان تان را با محبت های برادرانه ووطنی میفشارم.


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 23.05.2016

با بی خبری، سطحی نگری یا سردر ریگ کردن اکثرا ً ادعا میشود که افغانستان تا ۷ ثور ۱۳۵۷ بهشت روی زمین بود، یکشبه چند نظامی بی تجربه و وابسته به بیگانگان برخاستند ودرب های دوزخ را به روی افغانستان گشودند.
اینکه حادثه ۷ ثور یک اقدام نابخردانه و غیر مستقل بود از جمله واقعیت هایی است که همه وحتی مجریان ان درمورد اتفاق نظر دارند ولی اینکه مقدمات حوادث فراموش شود، نقش پاکستان (فرزند انگلیس) نادیده گرفته شود، بی تابی امریکا درتدارک جواب به شکستش در ویتنام فراموش شود، عوامل جنگ سرد و جنون روس ها برای رسیدن به آبهای گرم ودرمقابل عزم امریکا وانگریز برای تحت فشار گرفتن سیاست واقتصاد ماسکو از طریق آسیای میانه در نظر گرفته نشود دیگر جفا و کتمان واقعیت هاست. با چنین واقعیت زدایی ها تنها دسترخوان خیال پردازی وخود بزرگ اندیشی چهار ملای سیاسی افغانستان چاق میشود، انهایی که هنوز هم خواب میبینند که سوسیالیزم جهانی را شکست داده اند...

متن مکمل این مضمون را اینجا کلیک کنید و بخوانید...

اسم: صالح محمد   محل سکونت: کندهار    تاریخ: 19.05.2016

خوږ او ګران ورور انصاري صاحب او ټولو افغان وروڼو ته سلامونه او احترام وړاندې کوم.
لکه مخکې چې ما وویل هـر افغان غواړي چې خپلواک وي، یقینا زه چې د خارجیانو ټانکونو ته ګورم چې زما د ملالې په میوند کې ګرځي زه وایم چې دا ټانک زما پر سینه باندې ګرځي او دردیږم.
که د تاسو په یاد وي یو څو کاله مخکې دلته شاه ولیکوټ ولسوالۍ کې یو ماشوم د یو کاناډایي افسر په سر په تبر ووهل او هغه یې وواژه، دا په دې مانا ده چې افغانان د خارجیانو ښکیلاک نه مني او ماشوم یې هم همداسې یو فطري طبیعت او سوچ لري.
موږ افغانان ډیر احساساتي یو زما په شمول او همدغه علت ده چې په سیاسي ډګر کې پاتي راغلي یو
موږ نن محتاج یو او دا باید ومنو چې موږ محتاج یو، موږ په ټولو ډګرونو کې محتاج یو، موږ نن په کابل کې داسې یو روغتون نلرو چې موږ ورباندې ډاډمن واوسیږو، موږ په ولسوالیو کې کلینیک نلرو، موږ د دوا جوړولو داسې یوه فابریکه نلرو چې د هیواد غوښتنو ته ځواب ووایي، موږ زراعت نلرو چې د هیوادوالو د پاره کافي تولید ولرو، موږ بریښنا نلرو، سړک نلرو، کابل کې حتی ترانسپورټ نلرو، هر څه چې مو درلود هغه لوټ سول، لنډه دا چې موږ په کلي توګه محتاج یو او د خلکو خبره نه زر لرو او نه زور، خلک متل کوي وایي دا (بـو) چې ویل کیږي نو په شونډو ویل کیږي نو چې شونډې نوي دا ( بـو) هم نسې ویلی.
آیا داسې څوک سته چې ووایي دغه فورمول په کار واچوی نو خپلواکي ترلاسه کولای سی؟ نسته.
انصاري صاحب تاسو داسې وکړی چې زما خبره یو وارې په کراره واورئ، زه هم احساساتي یم او چې یوه خبره واورم ژر اقدام کوم بې له دې چې ټول اړخونه یې وسنجوم کله کله زموږ د دفتر رئیس چې ډیر نیک انسان دی راته وایي چې صالح محمده ته نور سم یې خو چې دا احساسات دې قابو کولای سوای نو بیا بیخي تکمیل سوی به وې.....
د تاسو احساسات د ستاینې وړ دي، خو د تاسو سره په دې نه یم همغږی چې تاسو وایاست چې دا ټولې پیسې د دې شین سترګي خارجیان بند سي، وسلې یې هم بندې سي، دوی دې هم ووځي، دا تیل مو هم ندي په کار او دا موټر او هر څه چې د دوی لخوا راځي دا موږ نه منو او یو خپلواک هیواد غواړي چې هر شی مو خپل له ځانه وي. دا خو زما هم ډیر خوښ ده چې هر شی خپله ولرو، خو خبره دا ده چې په څه ډول یې ولرو.
پیسه لرو؟ نه؛ توپ او ټانک لرو؟ نه؛ جنګي الوتکه لرو؟ نه؛ روغتون کې مو دوا لرو؟ نه؛ غنم لرو چې خالي وچه ډوډۍ وخورو د غوښو نه هم بیزار؟ نه؛ تیل لرو؟ نه؛ بریښنا لرو؟ نه؛ کاغــذ لرو چې خط ورباندې ولیکو؟ نه؛ د کتاب او کتابچې د چاپ ځای لرو؟ نه؛ د کور جوړولو د پاره تعمیراتي مواد لرو؟ نه؛ قیر لرو چې خپل سړکونه جوړ کړو؟ نه. نو خو یو شی نلرو؛ اوس موږ خو پدې حیران یو چې دا خپلواکي په څه ډول لاس ته راوړو، تاسو ویلای سئ چې په څه ډول یې تر لاسه کړو.
زه که د تاسو نه وپوښتم، ولې تاسو افغانستان کې نه اوسیږئ چې هلته جرمني ته تللي یاست؟
زه یقین لرم که ستر سید جمال الدین افغان نن ژوندی وای او د ښاغلي خاکسار دا لیکنه یې ویلي وای نو هغه هم دا لیکنه ستایلې وه.
بیا وایم چې موږ د هغه ډول خپلواکي چې تاسو یې سوچ کوئ ډیر واټن لرو، موږ مجبور یو چې منزل وکړو او قافلې ته ځان ورسوو، خو اوس او همدا نن هیڅ شی لاس ته نه راځي.
کور مو ودان او بچی مو لوی.
د سرلوړي افغانستان په هیله


اسم: قاسم قاسمی   محل سکونت: المان     تاریخ: 19.05.2016

برادر بزرگوار داکتر انصاری صاحب سلام !
من موافق به این نظر تان هستم کسیکه وارد به مسایلی نباشد وآن مسایل را نمیداند بهتر است که در آن زمینه چیزی نوشته نکند. این نصیحت عالمانه شما در مورد مقالۀ شخصی بنام ف هیرمند بسیار بجا و اکادمیک است . اما مشکل درین است که نصیحت گر نصیحت خود را گوش نمیکند و بدیگران پند میدهد. در همان مقالۀ نقدی تان که دراول خوب و متین موضوع را ببرسی گرفته اید ولی زمانیکه به بخش سیاسی میرسید از آسمان اول به زمین می خورید کاش در مورد مسایل سیاسی خود را ناظر بگیرید نه تئوریسن ، زیرا تیوری سیاسی تان به تئیوری خاله کوکو ها ی بی خبر از همه چیز می ماند. نظرات برادر ما خاکسار ریشۀ یی و برمبنای حقایق بیرونی، مشکل را می سنجند ودر امکان دست داشته اقل که موجود است نظر میدهد و شما به رویا ها وارمانها و خواب وخیال دوران جوانی که باعث این همه بدبختی هاشد هنوز هم در همان جوانی قرار دارید. زندگی مرفه غرب را با امتیازاتش فکر میکنید که برایتان طبیعی است و ازین آرامش شعار های دوران جوانی را پیش کش میکنید. اگر مردم نان ندارند پس کلچه بخورند ؟؟؟؟؟ شده است که هیچ گاه عملی ومنطقی نخواهد بود. وسلام


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 19.05.2016

اقای انصاری!
نام خدا در بستن اتهامات ونثار کردن دشنام ها دست و استعداد بالایی دارید. من خوشبختانه درین دو مورد بی استعداد وقاصرم. ببخشید ازینکه مجلس سفسطه را با شما گرم ساخته نمیتوانم.
برای شما در ردیف بندی «ایزم» ها از لیبرالیسم تا سوسیالیسم و پرولتاریزم توفیق زیاد میخواهم. لطفا در ردیف بندی تان روماتیزم را فراموش نکنید چون تعداد زیاد افغان های ما بدان مصاب هستند.
اگر وقت داشتید به سایر نظریات در عین دریچه نظر اندازید خواهید یافت که اکثریت مطلق چگونه می اندیشند.ازین موارد طفره رفته اید مجددا زحمت میدهم:
۱- به شمول ابر قدرت ها ایا کدام کشوری را نام گرفته میتوانید که هیچ وابستگی نداشته باشد؟
۲- شما که یقینا وطن تان وازادی را دوست دارید اعاشه فقط یکروز سربازان وطن را که برای حفظ وطن مشترک ما سینه سپرکرده اند تنها باشعار غیروابستگی فراهم میتوانید؟
۳ لطفا همان هیلیکوپتر مستقلی را که شما در اختیار دارید در اختیار قوای هوایی افغانستان بگذارید تا سربازان زخمی را از هلمند به شفاخانه انتقال دهند.
۴- برای این ابراز نظر تان حتما در المان، در یک ادرس، بالای یک چوکی نشسته، کمپیوتر تان را استفاده نموده وپیغام نوشته اید.کدامیک این تسهیلات را از برکت فقط رویای استقلال کامل افغانستان بدست اورده اید تا پیام تان را شریک بتوانید؟
۵- معاش بخور ونمیر سرباز وطن تان (متاسفانه ولی ناگزیرا)با دالر امریکایی تادیه میگردد. شما زرادخانه پول و بنیاد اقتصادی انرا در اختیار افغانستان بگذارید تا مشترکا ازین دست نگری نجات یابیم. تنها ارزو ورویا بسنده نیست.
جواب این همه سوالات را در کدام «ایزم» میتوان یافت؟

کاسهً چینی که صدا میکند – خود صفت خویش ادا میکند


اسم: انصاری   محل سکونت: المان    تاریخ: 18.05.2016

با عرض سلام مجدد به هموطنان وجناب خاکسار افغان ،

شما نوشتید « ۰۰۰اززمانیکه به استقلال فکری رسیده ام دریچه های لذت بخشی در ذهنم بازشده اند که به هستی ام رنگ و بوی واقعی وطنم را بخشیده است.»
سیاست جهانی نیو لیبرالیست ها همانا سلطه وتابعیت بلا قیدو شرط تمام نوکران به قدرت رسانده ای شان و قبلا تربیه شده ای شان در مکاتب بیروت ودهها ی دیگر میباشد. وتا زمانیکه این سیاست و نوکران حلقه به گوش شان ، توسط یک حرکت وجنبش اجتماعی ملی از بین برده نشود تبلیغ وابستگی حد اقل شما ، امید خواب بسیار زیبای شما باشد تا راندن مردم به این بهانه به سوی وابستگی های دایمی . خیانت وجنایات این وحشیان انسان نماهای پیشرفته ومترقی غرب ( که از صفت های بیپایان آنها لذت میبرید ) که باحملات پس از ۱۱ سپتامبر وقرارداد های سری سال ۱۹۷۴ با پاکستان جامعه ما را در بدترین وضع اقتصادی ،سایسی ، اجتماعی وفرهنگی قرار داده است ، آنقدر محسوس وروشن است که نمیتوان بر آزادی واستقلال فکری شما صحه گذاشت بخصوص وقتی حمله به انترناسیونالزم ، دیکتاتوری پرولتاریا ونتایج آن مینمائید وبر عکس مداحی غرب را نموده ووابستگی حد اقل را تبلیغ میکنید ، روشن است که یا باید خوش باور بوده ودرکی از اقتصاد سیاسی ندارید ویا انسان زیرک وهوشیاری هستید که مانند پلنگ در لباس ملنگ آگاهانه و شاید هم نا آگاهانه وظیفه انجام میدهید ۰ جناب خاکسارصاحب کسیکه به نام مستعار مینویسد استقلال ندارد . یا بزدل است یا وابسته .خود را به کوچه ای حسن چپ نزنید واکت کوک را نکنید . کوشش کنید راه های دیگری جدا از چپ وراست ناکام را برای مردم ما جستجو کنید اگر واقعأ استقلال فکری دارید . اینکه من چه میاندیشم باید از لابلای تحلیل فوق دانست باشید بدون بوی کردن واتهام بستن که این شیوه ای فرسوده ای ایدیو لوگ های نیؤ لیبرالیست میباشد .


اسم: قیس کبیر   محل سکونت: جرمنی    تاریخ: 18.05.2016

محترم خاکسار افغان، بلی ریالیزم (واقعیت گرایی) شرط اول و تهداب قضاوت منطقی می باشد. ما باید اولتر از همه "حالت موجود" افغانستان را و "حالت موجود" دنیا را مورد بررسی همه جانبه قرار داده و بعداً معقولانه طرح ریزی نمایم که از کدام طرق منطقی به صورت نسبی به "حالت باید" که همانا کمتر ساختن وابستگی ها می باشد، امکان رسیدن را داریم. ان شاالله مقاله ای را نشر خواهم کرد که در آن "حالت موجود" افغانستان و دنیا را در قسمت تولیدات صنعتی با هم مقایسه می کند.
با احترام


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 17.05.2016

هموطن بزرگوار وطنخواه صاحب سلام.
از حسن نظر تان ممنون. وقتی نوشته ام به نظرخواهی گذاشته شد پنهانی هراس داشتم که درد دل های مشترک ما یکبار دیگر غرق منجلاب بدبینی، نفاق ها، شقاق ها، تنگ اندیشی های ایدیولوژیک نگرددولی استقبال دوستان قوت قلب بخشیده و میبخشد.
نظریاتی مانند نظریات انصاری صاحب تنها مفید اند. از یک سو زمینهُ مقایسه وقضاوت ایجاد میگرددو از جانب دیگر همه ما را کمک میکند تا خوب وبد را از هم تمیز بتوانیم و راه معقول ملی را انتخاب بتوانیم.
شب تاریک است و راه پرمخاطره ولی پاهای ما توان تحمل این آبله هارا دارند.
اززمانیکه به استقلال فکری رسیده ام دریچه های لذت بخشی در ذهنم بازشده اند که به هستی ام رنگ و بوی واقعی وطنم را بخشیده است.
عرض حرمت مجدد.
خاکسار افغان


اسم: جلیل وطنخواه    محل سکونت: لندن    تاریخ: 17.05.2016

نظرات صادق بی ریا وبه نفع اکثریت جامعه مثل طلای ناب است که هرچه بر آن خاک پاشانده شود بازهم طلا طلا است واصل اش گم نمی شود. اما نظرات خود بینانه ، که دود تعصب از آن برمیخیزد اگر آنرا عطرشام پاریس هم بنامند بازهم مشام سوز و داپذیر نیستند.
نوشته های جناب خاکسار افغان به طلای ناب می ماند که اصلیتش را نمی شود زیر سوال برد اما نوشته پرخاشگر زور گو خالی از محتوی جناب داکتر صاحب انصاری تشویش آور است که شخص با دانش مثل جناب انصاری که کلام با محتوی خوب شان، ناگهان در تنورۀ تعصب به نان سوخته مبدل میشود که نه خورده میشود ونه از آن کار گرفته میشود. هرگاه این اشخاص گرامی توانستند بر تعصبات خود غالب شوند در آنصورت نظرات شان رنگ اصیل گرفته از طرف جامعه پذیرفتنی خواهد بود . کسانیکه به شیوۀ قهر آمیز بدون در نظر داشت اوضاع به مسایل برخورد میکنند شاید متوجه شده باشند که تجربه زمان نشان داد که این شیوه ی ناکام مندرس و زنگ زده نمیتواند بعد ازین مورد پذیرش باشد. نظرات جناب صالح محمد ، جناب غروال صاحب و جناب خاکسار صاحب بجای تعصب تکیه بر عقلانیت دارند ایکاش این شیوه جای تعصب را بگیرد و مسایل به معیار عقلانیت مورد برسی قرار گیرند به امید آنروز.


اسم: دوکتور غروال   محل سکونت: ویانا    تاریخ: 17.05.2016

ډیر محترم او ملی شخصیت صالح محمد صاحب ته سلامونه ، د تاسو روښانه نوشته دتاسو واقعی دردونکیاو غمځپلی ملت اواز دی او دتاسو تحلیل فعلی شرائط د افغانستان دردیدلی ملت چی همدا هدف او ارزو د محترم خاکسار مضمون کښی هم ډیره ښه څیړلۍ شوې دی إ همدی رنګا رنګو چپیانو ، رنګا رنګو تنظیمونو ، طالبانو او راوستل شوو تربیه شوو دیمو کراتانو؟ د افغان ملت کور ته د ماتم صحنی برابری کړی او فعلآ دا ټول ملی خائینان د ډالرو او ایرو باندی سره راټول کړل شول او ددوی له کبله اوس افغانستان کښی انارشی روانه دی او ډیر افسوس دی چی منورینو بیا هم ددی ترخو او وحشتناکو جریانونو څخه زده کړه نه کوی اود ملت شرائطو ته بی پروا او خپلو مینځو کښی دبل ډول چپی حرکت پر ملت په زور او جبر تحمیلکول غواړی إ محترم خاکسار صاحب ډیر ماهرانه افاده کړۍ دی چی حزب او حزب بازی باید د ملت بطن څخه په پاک او صادقانه نیت دواحد ملت لپاره صورت ومومی ما د ۱۹۷۹ څخه راپدی خوا ولیدل چی اکثره تعلیم یافته سربیره د ملت تباهی او د افغانستان استقلال او تمامیت خطر سره بیا هم د تعصب او قومیت ملګرتیا کوی حتی دا عقده ئي مرض ګرزیدلۍ دی إإإ

افغانستان ته هغه وخت ارامی راتللۍ شي کله چی بیطرفه او ملی شخصیتونو ته د حکومت موقع ورکړۍ شې او حزب او حزب بازی په مرور د وخت سره دملت بطن څخه شروع شی نو ددی شرائطو لاندی هم عقدی له مینځه خی او هم واحد ملت تقویت پیداکوی او د خارجی مداخلو لاری بندیږی او پر مخ تللو ممالکو سره په جګ او برابر دید سره دوستانه اړیکی ټینګیدای شې ددی ارمان لپاره صلح ا میزه صادقانه په حیث دافغان فعالیت پکاردی او دا مبارزه د منورینو په زېرنګی او هوښیاری پوری تړلی دی د کاپی شوو حزبونو ( څه چپی او څه مذهبی او نورو حزبونو څخه ملت نفرت لری او دا هم ددی نیم چه منورینو ملی خیانت دی چی د شخصی اغراضو او د خارج خرڅون باندی د حزبونو نفرت ئي ملت کښی راپیدا کړ اوداد ځوان او راتلوونکی نسل سره ستره جفا دی إإإإ


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 17.05.2016

جناب انصاری صاحب! در جواب قبلی ام این نکته فراموشم شد:
از نظریات شما چیزی همردیف انترناسیونالیزم پرولتری و سوسیالیزم جهانی به مشامم رسید، ارزوهای خیالی که طی نیمه دوم قرن بیست میلادی در افغانستان به امتحان گرفته شدند و به نا کجا ها رسیدند. من قطعا این حق را بخود نمیدهم که در اندیشه سیاسی وراه ورسم اعتقادی شما مداخله نمایم. فقط امید فردی خود را بیان میتوانم که این راه سراب تجربه شده پرولتریزم و سوسیالیزم نباشد.
بنده معتقد به ریالیزم (واقعیت گرایی) است.
تجدید احترام.
خاکسار افغان


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 17.05.2016

هموطن گرامی اقای انصاری سلام.
ابتدا از شما متشکرم که قبول زحمت فرموده درین بحث سهم گرفتید. این عتابی را که برمن رواداشته اید اگر برای شما ارامش نصیب میکند انرا به جان ودل قبول دارم.اگرعتاب وخشم برمن روان شما را ارام میسازد باور کنید که کمال حوصله مرا با خود دارید.
فقط یک گلایه دوستانه از شمادارم: طوریکه خود میفرمایید حتی نام مرا نمیدانید، چهره ام را نمیشناسید، با باور هایم تازه ازطریق یک نوشته اشنا شده اید و با عجله حکم میفرمایید که من مدافع نیولیبرالیزم هستم و حلقه به گوشی امریکا را ترویج میکنم.
نام اصلی من به شما هیچ سودوزیانی نمیرساند ( بگوکه چی گفته، نگو که کی گفته). یکی از آفت هایی که برما نازل است همین پیش قضاوتی ها است. خداوند بزرگ همه ما را توفیق رهایی ازین آفت را نصیب نماید.
من با این نظر تان کاملا موافقم که ضرورتا وهر جه زودتر باید به استقلال کامل برسیم ولی برای اکنون ومتاسفانه اینده ی یکی دونسل این بیشتر از یک رویای زیبا نیست.
حال که شما درد را تشخیص داده اید پس نسخه را هم بنویسید تا همه با شما استین برزنیم وهمین امروز به استقلال کامل برسیم.
مشترکا به چند فاکت مراجعه میکنیم:
۱- به شمول ابر قدرت ها ایا کدام کشوری را نام گرفته میتوانید که هیچ وابستگی نداشته باشد؟
۲- شما که یقینا وطن تان وازادی را دوست دارید اعاشه فقط یکروز سربازان وطن را که برای حفظ وطن مشترک ما سینه سپرکرده اند تنها باشعار غیروابستگی فراهم میتوانید؟
۳ لطفا همان هیلیکوپتر مستقلی را که شما در اختیار دارید در اختیار قوای هوایی افغانستان بگذارید تا سربازان زخمی را از هلمند به شفاخانه انتقال دهند.
۴- برای این ابراز نظر تان حتما در المان، در یک ادرس، بالای یک چوکی نشسته، کمپیوتر تان را استفاده نموده وپیغام نوشته اید.کدامیک این تسهیلات را از برکت فقط رویای استقلال کامل افغانستان بدست اورده اید تا پیام تان را شریک بتوانید؟
۵- معاش بخور ونمیر سرباز وطن تان (متاسفانه ولی ناگذیرا)با دالر امریکایی تادیه میگردد. شما زرادخانه پول و بنیاد اقتصادی انرا در اختیار افغانستان بگذارید تا مشترکا ازین دست نگری نجات یابیم. تنها ارزو ورویا بسنده نیست.
من با شیوه های عملکرد نظام داران کنونی، با گذشته وحال اکثریت انها، با تینت و خودفروشی ووطنفروشی تعداد کثیر انها بخصوص گروپ حاضر دلالان سیاسی شدیدا مخالف هستم ولی وابستگی های کنونی افغانستان از خرد وبیخردی انها نیز جدا است. این وابستگی یک جبر وناگذیری برای افغانستان است وما همه مکلف هستیم تا در راه نزدیک ساختن این وابستگی ها به صفرتلاش نماییم. شما را دعوت مینمایم تا نوشته اولی امرا یکبار دیگر ولی اینبار جدا ازاحساسات مطالعه فرمایید. همزمان از شما متشکرم که با اشتراک تان در بحث وابراز نظر مخالف در ایجاد فضای دیالوگ همه ما را کمک نمودید. اتهامات تان را بر بنده واگذار میشویم به مرحله نتیجه گیری بحث ها.
بزرگوار صالح محمد صاحب! نهایت امتنان از توضیح پر محتوای تان در مورد نیت، هدف وضرورت نوشتهُ بنده (چرا سیاسیون به اصطلاح حرفوی ومتکرربرای افغانستان خطرناک اند). خوشحالم که در ترویج یک بخشی از کلیات واقعیت ها تنها نیستم.خدای موسرلوړۍ لره.
خاکسار افغان


اسم: صالح محمد   محل سکونت: کندهار    تاریخ: 17.05.2016

با عرض سلام و احترام به همه هموطنانم
برادرم انصاری صاحب
ما هر کدامی دردی در دل داریم، ما هر کدامی خواهان استقلال کلی وطن آبایی خود هستیم، ما هر کدامی میخواهیم که با سر بلند در وطن خود زندگی کنیم و محتاج کسی نباشیم و اما میتوان به یکبارگی و در ظرف یک روز همه چیز را بدست آورد،‌ در حالی که غده های سرطانی پارلمان مملکت عزیز را و ریاست جمهوری را از پا درآورده، قاچاقبران مواد مخدر،‌ جاسوسان ده ها مملکت خارجی در پارلمان ما حضور فعال دارند، جاسوسان فعال پاکستان و ایران و چندین مملکت دیگر نیز ارگ ریاست جمهوری را در دست دارند، ولایات کشور نیز در دست مافیای جهانی قرار دارد. ما خود نمیتوانیم یکماه را بدون پول دیگران سپری نماییم، ما نمیتوانیم معاش یکماهه سربازان خود را بپردازیم، ما تحمل بیند بودن یکماهه بندر های خود را نداریم،‌ بلی نوکران و جیره خواران استعمار روس و امریکا و جاسوسان و پابوسان پاکستان و ایران این ملت را به این حالت رسانید، آنچه با آن میتوانستیم حد اقل از وطن دفاع کنیم همه را فروختند چرا که آنها جهاد کرده بودند و باید وطن را در مقابل جهاد شان میفروختند که فروختند و اکنون همه میلیونر های شناخته شده اند. ملت زیر خط فقر قرار دارد و اما عبدالله و عطا کالای شانرا از بازار های مفشن و قیمتی جرمنی بدست میآورند..........
آقای خاکسار به حلقه بگوشی فرا نمیخواند، وی نیز مانند من و تو درد دارد،‌ احساس دارد و اما وی میگوید که،‌ در صورت که ما استقلال اقتصادی نداریم باید اندکی تحمل کرد و در عین حال هشیارانه و زیرکانه کار و فعالیت باید کرد تا بتوانیم استقلال اقتصادی خود را بدست آریم. من نیز میدانم که بساری از اراکین دولت همین امروز باید به دار آویخته شوند و اما این کار امروز امکان دارد؟ نخیر.
اگر امروز طالبان با دولت یکجا شود، آیا بهانه ای دیگری برای امریکا خواهد بود که درینجا بماند؟ نخیر، ملت امریکا خود به پا خواهد ایستاد و تقاضا خواهد کرد که عساکر شان باید به وطن برگردند و جلو مصارف باید گرفته شود.
پولی که از خارج بدست میآید اگر به صورت شفاف و درست مدیریت شود، آهسته آهسته میتوان ازین بحران کنونی نجات یافت.
در اخیر باید گفت که هیـچ افغان واقعی خواهان موجودیت امریکا و انگلیس درین وطن نیست و اما راه های خروج را باید درک کرد.


اسم: انصاری   محل سکونت: المان    تاریخ: 13.05.2016

با عرض سلام به همه خواننده گان وجناب خاکسار افغان
جناب خاکسار . خوب بود اگر بدون نام مستعار به پند ونصیحت میپرداختید ومردم را به حلقه به گوشی دوامدار امریکا و کشورهای پیشرفته دعوت میکردید تا مردم میدانستند که کی هستید وچه هستید ۰ شما نوشتید « ما نمیتوانیم که از امریکا دوامدار اب ،
نان٫ لباس٫ ادویه وکارتوس بگیریم وهمزمان با امریکا دشمنی ورزیم٫ لعنت ودشنام بفرستیم ولی میتوانیم که بگونه سنجیده شده
و متداوم مصروف ان باشیم که درجه مجبوریت وابستگی ها را به حد اقل برسانیم.»
آقای خاکسار این توقع «حد اقل »را از کی دارند . قرن ۲۱ قرن نابودی وزوال هر نوع انسان کشی وجنایات نیو لیرالیست ها خواهد بود که در یک بحران ساختاری برگشت ناپذر دست وپنجه نرم میکنند . این زمزمه های گوش خراش شما یعنی ادامه ای برده داری حد اقل ؟ ااز نظر روانی تبلیغ وابستگی ، از نظر سیاسی دفاع از ایدیو لوژی نیو لیبرالیسم واز نظر اقتصادی دفاع از بازار آزاد است. آزادی واستقلال حق هر انسان وکشور است ولی تن دادن به وابستگی وبخصوص تبلیغ وابستگی خیانت ملی و تاریخی است . این بادار جهانی چه جنایاتی نیست که مرتکب نشده در سطح جهان وکشور ما که حالا به حد اقل وابستگی کوشش کنیم .

بسعی جانکنی ها کوهکن آوازه ای دارد بغوغا میفروشد هر که باشد آب در شیرش


اسم: وطندوست   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 13.05.2016

آقای محترم خاکسار افغان، یک جهان تشکر از زحمتِ که به خود متحمل شدید و جواب مفصل به سوالم نوشتید.
گرچه مقصدم از پرچمی ها و خلقی های وطنفروش نبود، که مانند شِلِند های صحرائی با تغیر محیط سیاسی رنگ بدل کردند/ میکنند،اما در رابطه به سپنتا ( که او هم شِلِندِ بیش نیست) با شما صد در صد موافقم.
دلیل را که در رابطه با وابستگی شخصیت های مانند مجید کلکانی ، داکتر هادی و برادران محمودی - که ایشان را همه به نام بنیانگذاران و رهبران شعلۀ جاوید و ساما می شناسد- ارائه کردید، متاسفانه قناعت مرا حاصل نکرد و به معلومات که به آن احتیاج داشتم، نیافزود. با آنهم چون بنده توان بحث سیاسی را ندارم و جناب شما نیز از اشتراک در بحث عدول فرمودید، وقت تانرا بیشتر نمی گیرم و به همین چند سطر به بهانۀ سپاسگذاری اکتفا می کنم.
قلم تان در آینده نیز توانا باشد.


اسم: مسعود فارانی   محل سکونت: آلمان     تاریخ: 12.05.2016

استاد فرهیخته شاعر مطرحِ زیبا کلام، جناب کلیوال صاحب سلام !
ابتداء ازهمه اظهار ممنونیت از جناب شما دارم که نوشتۀ شکستۀ بنده را با حوصله مندی خواندید و مورد توجه جناب عالی قرار گرفت. ثانیا ً در برابر سوال زیبا و بجای شما عرض شود که بلی از بس که دروغهای شاخدار ودمدار بی پایه وبی اساس ایرانی های زکارۀ کودک صفت، فراوان شده بود نکته دانان متوجه شدند که دروغ های رسواءعرضه کردن مورد پسند متقاضیان بی اصل ونسب بازار است پس این خامی سبب بدانامی کشور میگردد، ازینرو روزنامه معتبراطلاعات ایران در سال 1354 خورشیدی ناچار شد تا چنین بنویسد. برای کوبیدن آن شایعۀ دروغ، اول شایعه را قرار داد وسپس به زبان طنز آن شایعۀ را مجبور شد مسخره کند. یعنی غیر مستقیم به جامعه فهماند که دروغ گویی هم از خود اندازۀ دارد.
در همان زمان کسی شعر زیبای را به رادیوی زاهدان برای قرائت فرستاده بود نطاق آن شعر را با زیبایی خاص خواند ودر پایان طنز گونه گفت شعر مقبول وبلند شما را بدبختانه شخص ِ بنام خواجه حافظ شیرازی چند قرن قبل دزدی کرده بود. یعنی غیر مستقیم به جامعه، باطنزفهماند که شعر از حافظ است.
ناگفته نماند که ایرانی های زکاره بدون شک در اکثریت هستند وایرانی های با فهم ودانش بسیار محدود. ازینرو هر آدمی به سخنان حتی درست این جامعۀ درگیرشده با دروغ، نا خود آگاه شک میکند.
در قدیم سه نفر بنام های ملاسبز واری، دست غیب و علامه باقر مجلسی کتابهای نوشته بودند که به خاطر عشق طفلانه به حضرت علی رض به اندازۀ غلو کرده بودند که آن مظلوم را بلا تشبیه بالاتر از خداوند ج و حضرت پیغمبر ص نشان داده بودند . وقتی خمینی دولت آخوندی را ساخت در همان سالهای اول هرسه این کتابها را از بازار جمع آوری کرده همه را نابود ساختند. زیرا این کتاب ها منحیث فکاهیات دست بدست میگشت. صفت های بیجا آنها، بزرگی خلیفۀ چهارم را زیر سوال برده بود. به این لحاظ برداشت شما کاملاً بجا ودرست است که روزنامه اطلاعات اول شایعه را پخش وباز آن شایعه را با تمسخر باطل ساخت. که جامعه را متوجه دروغهای شاخدار کرده باشد.
پس شک کردن شما به جا بود.


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا     تاریخ: 12.05.2016

توضیحی در مورد صفت «چُسکی خوران» چپی

هموطن محترم اقای وطندوست در نظر سنجی پیرامون (چرا سیاسیون به اصطلاح حرفوی ومتکرربرای افغانستان خطرناک اند) سوالی را با این مقدمه و متن مطرح نموده اند که خود را مکلف به جواب آن میدانم در غیر آن از وعدۀ اشتراک فعال در بحث عدول کرده ام:
.......
بقیه را در لینک ذیل بخوانید

متن مکمل این مضمون را اینجا کلیک کنید و بخوانید...

اسم: سلطان جان کلیوال   محل سکونت: کانادا    تاریخ: 12.05.2016

قدرمن پوه جناب فارانی صاحب! روغتتیااو سلامتیا دی په برخه. ستاسو په پیاوړی قلم لیکل شوی مطلب می د جناب خاکسار صاحب د ریښتینولۍ په هکله ولوست او تر څنګ می نور هم ډیر ګټور معلومات تر لاسه کړل.د داسی خقایقو په راسپړلو کی تاسی ته نور هم د پوره توان او حوصلی غوښتونکی یم. محترم فارانی صاحب په لاندی پاراګراف کی دوه کرته د «اطلاعات» دورځپاڼې نوم راغلی ، په اول کی راغلی چی حضرت مسیح او د هغه مور ایرانۍ ده. او بیا هم په ځواب کی راغلې چی د «اطلاعات» ورځپاڼې د طنز په بڼه ولیکل چی په مسیح اومور کی د ایرانیتوب شک شته، خو د د ه خره یا مرکب کی کوم شک نشته چی ایرانئ به وی. زما په ګومان دا جواب به کومی بلی ورځپاڼی اطلاعاتو ته لیکلی وی. دامتن داسی راغلی:
«دروغګویهای آنها به حدی گرم بود که در سال 1334 هجری روزنامه ا(طلاعات) ایران نوشت، شنیده ایم حضرت مسیح را که مادرش مریم ایرانی است
که به ناصره رفته بود، ایرانی قلمداد کردند ولی روزنامه (اطلاعات) در جواب آن به طنز نوشت در مورد حضرت مسیح و مادرش شک داریم ولی در مورد خر یا مرکب عیسی هیچ گونه شکی در میان نیست که ایرانی بوده باشد. » که زحمت نه شی یوکرت بیا کتنه ورته وکړی. که زه تیر وتي یم مخکی له مخکی بخښنه غواړم.په درنښت . انجنیر کلیوال


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 12.05.2016

جناب محترم اقای وطندوست سلام.
به جواب سوال شما مطلب جداگانه یی تحت عنوان ...چسکی خوران چپی... به ادرس سایت فرستاده ام که امیدوارم اقبال نشر یابد.


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 11.05.2016

همنوای بزرگوار جناب فارانی صاحب!
بازره نوازی های تان واوصافی که به من نسبت داده اید وزن مسوولیت را برایم سنگین تر ساخته اید. خانه اباد، وعده میدهم که افغان مسوولیت پذیر باشم چنانچه این اشاره را در نام مستعار خود هم دارم (ههههه).
در مورد اینکه نامم اصلی یا مستعار است اشارات عارفانه ی شما چنان بسنده اند که حتی خودم توان توضیح بهتر انرا نداشتم. اگر کسی تایید میکند حرف هایم را تایید کند نه نامم را. اگر کسی رد میکند حرف هایم را رد کند نه نامم را چون نامم تحفه است که پدر و مادرم برایم داده اند، برایم عزیز است و نمیخواهم حتک شود.
بسا خوشحالم که بهانه نوشته ی ناچیز بنده بحث گذشته وحال سیاست و سیاسیون افغانستان رمق تازه میگیرد. اگر همچون عاری از تعصب، تک اندیشی و بادل فراخ بحث را دنبال نماییم باور دارم که اگر به نسخه علاج همه درد ها نرسیم حداقل در موقعیت بهتر از امروز خواهیم بود.


اسم: مسعود فارانی    محل سکونت: آلمان    تاریخ: 11.05.2016

قلمدار ارجمند جناب خاکسار افغان!

چــو بزمِ حسنِ گفتارت، شـــــــــــــده آیینۀ دار ما *** سخن عـــــاجزتــــر آید بـــر اســـــــباب حقیت را
سخن ها بس شنیدیم من، درین تنگنای بیغولـــــــه *** دلـــــم بگرفت ازین دنیای دون ــ ای وای انسانها!
تمام راه هـــا آخر به بُنبست میکشد آیندۀ مــــا را *** خوشم انظارِ تیز بین ات ، نشانــــم داد مشکل ها
ترا درد یست دردِ ما بیانش در تــــوان تـــــوست *** چراهرکس ندارد شیوۀ پاکِ سخن گسترسخن والا
بـــه این زیبایی گفتار مجسم شــــد خطاء بـــر ما ***کـــــلامِ عــــجز مـــا را کی تـــــوان باشد ثنا آنرا

بتاریخ ۰۴/۰۵/۲۰۱۶ مضمونی تحت عنوانی : "چرا سیاسیون به اصطلاح حرفوی و متکرر برای افغانستان خطرناک اند؟ " از قلم خاکسار افغان مرا وادار ساخت تا نامۀ ذیل را رقم کنم ـ م . فارانی.

خاکسار افغان عزیز بر نام گرامی شما شک شد که اصلی است یا عاریتی؟
من در جواب دوستان ابراز نظر کردم که در هردو حالت اسم شان مبارک است. بخصوص اگر نام مستعار باشد چراکه خاکسار عزیز آگاهانه خواسته است مخاطبین مقاله اشرا بجای اینکه بر نگارنده مقاله توجه داشته باشند بهتر است که به محتوی مقاله توجه کنند. بقول معروف: «بگو که چی گفته نگو که کی گفته » خلاصه عرض کردم که در هردو صورت تصمیم شان بجاست.

خصوصیات نوشته خاکسار افغان عزیز :
روانی و توانایی نوشته جناب خاکسار افغان گرامی حادثۀ است در دنیائی نویسندگی امروزۀ ما ، در آن درد است و درمان است شکایت است و ارمان است، درآن توضیح بی راهه ها، راه است و راه حل مشکل هاست، اما آنچه که درین نوشته بنظر قاصر من تجلی خاص دارد بکر بودن یک شیوۀ خاص است. نویسنده دانسته خواسته است تا تمام عینک های رنگی و آفتابی وسیاه ،سفید ،سرخ ، زرد وسبز را که چند دهۀ اخیر ندانسته مودکی به چشم گذاشته بودیم وبه آن متأسفانه افتخار نیز میکردیم، همه را از دیده برداشته و آگاهانه بدور انداخته است.
بقول حافظ گرامی : غلام همت آنم که زیر چرخ کبود *** ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست. تمام تعلقات را به کنار گذاشته وبر هرچه مقدم تر منافع ملی را اولویت بخشیده است. آفرین بر قلم پاک سخندان اش باد.
نوشته خاکسار افغان عزیز جوانب قضایا را با توانایی خاص تشریح کرده است و از زاویۀ به نکات پرداخته است که قلمداران عزیز به آن کمتر توجه کرده اند.

بخش از وابستگان خارجی فاقد اندیشه های ملی که منحیث سیاسیون بر سر قدرت آورده شده اند، واین غایله یا بلای ناگهانی، را جناب خاکسار افغان به بسیار زیبایی به تصویرکشیده است. عامل دیگری که این مسئله را زمینه شده تا وابستگان خارجی فاقد اندیشه های ملی بر اریکه قدرت بیایند بی تردید ضعف سیاسیون به اصطلاح طیف روشنفکری پیشرو می باشد که خطای آنها سبب شده تا جامعه در دام سیاسیون یاد شده درگیرشود. یا بزبان دیگر میدان بازی را کی باخته است ؟ که هم اکنون توپ درمیدان دشمن وبه اختیار دشمن قرار دارد؟
بنظر بنده سطحی نگری وسهل انگاری به اصطلاح روشنفکران جامعه بود که بنده کلمۀ روشنفکر را به چنین طیف که وصف شان در ذیل خواهد آمد، خطاب نخواهم کرد. فرق آنها با مردم ساده همانا خُرده سوادکی نوشت وخوان بود نه چیز دیگر. نا گفته نگذریم که بخش از شخصیت های گرامی که به معنی واقعی کلمه روشنفکر میباشند تعدادشان بسیار قلیل وانگشت شمار اند. در همین پورتال افغان جرمن آنلاین اگر نمونه بدهم مانند جناب خاکسار افغان ،جناب داکتر عبدالرحمن زمانی، جناب داکترسید عبدالله کاظم و جناب سراج وهاج وچند دیگر . .........

متن مکمل این مضمون را اینجا کلیک کنید و بخوانید...

اسم: وطندوست   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 11.05.2016

آقای محترم خاکسار افغان، یک جهان تشکر از نوشتۀ عالی تان.
گرچه سخاوتمندانه دروازۀ بحت را باز گذاشته اید، اما معلومات بنده در رابطه با جریان های سیاسی در وطن عزیزم آنقدر جامع نیست، که از این امکانات (بحث) استفاده کنم. فقط به معلومات احتیاج و علاقۀ خاص دارم.
سوالی که دارم، اگر لطف نموده به آن جواب دهید، از شما ممنون می شوم.

شما چند نام از "چُسکی خوران چپی" ارائه نموده اید. از جمله شعلۀ جاوید و ساما.
سوال: کدام یک از رهبران یا اعضای شناخته شدۀ این دو جریان در گذشته یا به گفتۀ خود تان " بخصوص در یکنیم دهه اخیر از برکت دالر های باد آورده چندان بی بهره هم نبوده اند. حداقل یکی دو خانه، یکی دو موتر، یکی دو خدمتگار دارند."؟
آیا امکان دارد، کمی مفصلتر در این رابطه معلومات دهید؟
تشکر


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 08.05.2016

درنو مشرانوغروال صاحب او صالح محمد صاحب! کور ودان، لوی خدای مو جوړ، روغ او سرلوړی لره. انشاالله زمونژ د ګډو دردونوپه بربنډولو او شریکولو کې سپما نه کوم.
خاکسار افغان


اسم: صالح محمد   محل سکونت: کندهار    تاریخ: 06.05.2016

ډير خوږ او زړه ته رانږدې خاکسار صايب
لکه څنګه چې سيستاني صيب,ډاکټر صيب غروال او نور وروڼه د تاسو نه د ليکنې د ښايست او د حقايقو د روښانه کولو له کبله مننه کړې, زه هم د يو درديدلي افغان په صفت ستاسو نه منندوی يم او د متعال خدای نه تاسو ته نيک او د برکاتو نه ډک ژوند غواړم.


اسم: دوکتور غروال   محل سکونت: ویانا    تاریخ: 06.05.2016

مضمون تحلیلی با الفاظی ساده و روان محترم خاکسار افغان قابل قدر است ازین مضمون فوق العاده اش دیده میشود که جناب محترم از روی دید و شناخت ملت غیور افغانستان را در بارة روی کاری حزب و حزب بازی کورکورانه و کاپی شده را چی چپی , راستی , مذهبی و دیموکراسی بسیار خوب ارزیابی کرده و نشان داده که رهبران چنین احزاب از خارج تغذیه و رهبری می شدند و هنوز هم این حالت جریان دارد و چنین احزاب ساختگی از بطن ملت نمو نکرده و ملت از سال ۱۹۷۸ تا امروز توسط اینوع فروخته شده چندین ملیون شهید داده و هنوز دوام دارد و زیاد هموطنان عزیز زجرهای بیرحمانه در زندان های دوزخی روبرو بودند و توسط بمباردمنهای کورکورانه هستی ابتدای خودرا از دست داده و چندین ملیون افغان افغانستان را جبرآ ترک کردند و زیاد افغانها معیوب هستند إ به افسوس باید گفته شود که امریکا و ممالک غرب برعکس شعارهای فریبی اش یعنی تحت شعار ملت افغانستان این خائينین ملی کمونستهای رنگارنگ و تنظیم های خون الود با دیموکراتان تربیه شده را با هم متحد ساختند وبه پول های گزاف خود اینها را تغزیه کردند وهنوز امریکا و ممالک غربی در تپ وتلاش هستند که به خاطری پروگرام های کثیف ایشان این خائينین ملی را به هر نوع حیله گیری رنگا رنگ نگاه کنندإ
پاکستان و ایران هیچوقت به مقابل افغانستان صداقت نداشته اما به کومک روسیه ایران و به کومک امریکا و انگلیس پاکستان روز به روز در دوشمنی وحشی تبارز میکنند و افغانهای منورین را دربین خود توسط فتنه های لسان , قومیت و مذهب با هم انداخته و همچنین طالبان و گلبدین فروخته شده توسط رهبری اجنبی رول خائن خودرا بازی کرده و به شکل دیگر هنوز دوام داردإإ
جای خوشی است که افغانهای ملی فتنهای اجنبی را درک کرده و به جرأت چنین خیانت ها را با هم شریک میکنند و سعی دارند که ملت مظلوم افغانستان از یوغ این خائينین نجات یابد و امریکا و انگلیس به کومک اتحادی افغانهای ملی حدود خودرا بشناسند و به احترام و عزت ملت غیور افغانستان قایل شوندإإإإ

در بارة جناب حسن شرق باید گفته شود که این شخص باید در بارة خود چیزی نوشته کند و نه فجایع و خیانتهای خودرا توسط نوشتن کتاب دربارة زندگی شهید داود خان پنهان کند إ اقای حسن شرق بسیار زیرنگ و خوب تربیه شده و رول فریبی خودرا هنوز بسیار خوب بازی میکندإ تعجب است که دوست بسیار صمیمی اش با همه اعضای فامیل ودیگر همکاران اش به قتل می رسند اما این جناب در جریان قتل ها و زندانیها اندکترین صدمه نمی رسد واین جناب اینرا باید نیز تشریح کند که چرا؟؟؟؟


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 04.05.2016

هموطن بزرگواراقای تاش!
با عرض سلام و حرمت.
از ذره نوازی تان ممنونم. افتخار، قوت قلب و قوت قلم بخشیدید.
اشاره تان را در مورد اژدها هایی که از پهلوی چپ برخاسته اند گرفتم. مطلبی در آن مورد دارم که انشاءالله با شماو هموطنان شریک خواهدشد.

استاد نهایت بزرگوار سیستانی صاحب!
ذره نوازی کردید. باور نمائید وقتی نظر شما را خواندم به اصطلاح وطنی «کومه هایم سرخ» شد که بزرگواری چون شما قلم عاجز مرا تأئید کرده اند. یک وعده به همه هموطنانم دارم که رُک وراست هستم واز بیان واقعیت هراسی هم در دل ندارم.


اسم: خاکسار افغان   محل سکونت: اروپا    تاریخ: 04.05.2016

هموطن گرانقدرم!
قلم قاصر بنده هنگامیکه «چرا سیاسیون به اصطلاح حرفوی و متکرر برای افغانستان خطرناک اند؟» را مینوشتم کاملا عاری از هرنوع سمپتی یا انتی پاتی(خوشبینی یا بدبینی) بود و هست.
اگر من درد دندان داشته باشم ان یک درد فردیست. عضو خانواده یا همسایه ام نه ان درد را حس میکند و نه مجبوربه حس کردن ان است. انتهای مروت شان همین خواهد بود که مرا درک کنند.
اما هنگامیکه عزت قریه ما به بازی گرفته شود، مسجد قریه ما را ویران کنند یا یگانه نانوایی قریه ما را با اتش تنور خودش به اتش بکشند، از یک درد جمعی سخن داریم.
خطر سیاسیون به اصطلاح حرفوی واما متکرروموروثی۵۰ سال اخیر افغانستان یکی از درد های مشترک ماست. انشاالله سایر درد ها را نیز به یاری همدیگر به بحث خواهیم گرفت ولی اکنون درد مشترک ما از ناحیه سیاسیون به اصطلاح حرفوی واما متکرروموروثی در افغانستان.
هر مباحثه اگر تنها تایید کننده ویا تنها رد کننده داشته باشد اصلا مباحثه نیست و به جایی نمیرسد. اولی تنها کف زدن ها ودومی تنها سیلی زدن ها خواهد بود.
در عکس العمل به نظریات این عاجز تعریف و دشنام به عین درجه مورد دقت خواهد بود. مراد رویایی همانا رسیدن مشترک ما به نتیجه یا نتایج منطقی است که بلی گاو سیاه و شیر سفید است..
تجدید حرمت و صمیمیتم را بپذیرید


اسم: بیکمراد تاش   محل سکونت: افغانستان    تاریخ: 04.05.2016

آقای خاکسار افغان بسیار زیبا نوشته است و بر درد اصلی انگشت نهاده است و آینده ای را که در انتظار ماست، ( از دست این ورژن دوم) مجسم ساخته است. انگشتان همچو شخص که خامه اش را چنان واقعی حرکت داده است قابل بوسیدن است. روشنفکران افغانستان و همه کسانی که دل شان به یاد مردم مظلوم ما می تپد، نگذارند وارثان اقتصادی مبارزات مردم افغانستان بر مقدرات شان برای همیش چیره گردند. وضع به وجود آمده همان تفاوت های طبقاتی ایست که از مبارزان افغان و از نسل جدید عزم جزم مبارزه پیگیر می خواهد. بایست حکوت دزدان را پایان داد، و ثروت های دزدی شده را که در هر کوی و برزن میهن وجودش محسوس است به مالکان اصلی اش برگرداند. و در نهاد های انتخابی نگذاشت تا ایشان بار دیگر بر مردم ما باداری کنند . استعاره های معلم فقیر بلخ ، تورن اردو ، زارع شرق کشور و کارگر تفحصات گاز ، طالب العلم مدرسه دینی ووضع کنونی شان بسیار زیبا بود ایکاش چند وزیر و صاحبان آرگاه و بارگاه دیگری که در آخر هر برج منتظر معاش ویلفر یا سوسیال می بودند و حالا در پغمان باغ ها و تفریحگاه ها و تفرجگاه ها ساخته اند ، آنها را نیز علاوه می کردید .گرچه اشاره به چند خانه و چند عراده موتر نیز گوشهء چشمی به آن خاینان به دارایی مردم کرده است. قلم تان تواناتر باد و مبارزه تان ادامه دار خاکسار افغان بزگوار ما!


اسم: سیستانی   محل سکونت: سویدن    تاریخ: 04.05.2016

جناب خاکسار افغان،(هرکه هستید)، الهی که خاک پای تان برسر تمام سیاسیون خطرناک،وجاسوسان وطن فروش ‏وگرسنه چشم چپاولگر سیری ناپذیر این کشور شود. احسنت وهزاران شاد باد برشما وبرقلم پربار و روان تان بادکه با ادبیات ‏فصیح ومالامال از حقایق ملموس و انکارناپذیر وتحلیل بس دلانگیزوکاملاً بیطرفانه ووطن پرستانه خویش، خاطر من خواننده را شاد ساختید. ‏
هموطنان عزیز لطفاً مقالۀ خاکسار افغان (چرا سیاسیون حرفوی و متکرربرای افغانستان خطرناک اند؟) را با دقت ‏بخوانید. من دراین نوشته جز حقیقت جاری در رگ رگ سیاسیون حرفوی کشور، حرفی ونقطه یی گزافه ندیدم ، اگر ‏شما پیدا کردید مرا هم آگاه کنید.‏
به شما انسان با با درک وبا درد وبا وجدان وطن سرتعظیم خم میکنم.‏



Copyright by AFGHAN GERMAN ONLINE all rights reserved