Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > تحلیلگران:‌ قطعنامهٔ طالبان برای تحکیم قدرت این گروه بود، نه رسیدگی به خواست مردم و جامعهٔ بین المللی  

AgoNews: تحلیلگران:‌ قطعنامهٔ طالبان برای تحکیم قدرت این گروه بود، نه رسیدگی به خواست مردم و جامعهٔ بین المللی

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

تحلیلگران:‌ قطعنامهٔ طالبان برای تحکیم قدرت این گروه بود، نه رسیدگی به خواست مردم و جامعهٔ بین المللی

منبع

صدای امریکا

تاریخ

7/4/2022 12:00 AM

شرح

 

پس از برگزاری "گرد همایی بزرگ علمای افغانستان" در کابل،‌ شماری از تحلیلگران سیاسی و فعالان مدنی می‌گویند که قطعنامهٔ طالبان بیشتر بر تحکیم قدرت این گروه متمرکز بوده است، نه خواست های مردم افغانستان و جامعهٔ بین المللی.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، به صدای امریکا گفت که از قطعنامهٔ نشست طالبان مایوس است، زیرا این نشست نه به خواست های مردم افغانستان پاسخ گفته است و نه به خواست های جامعهٔ بین المللی.

فایق گفت: "بر عکس، این جلسه فقط در مورد تحکیم و سلطهٔ گروه طالبان و تجدید بیعت" به رهبر طالبان است که همه تصامیم به نفع گروه طالبان بوده است، نه مردم افغانستان.

به گفتهٔ این دپلومات افغانستان، خواست مردم افغانستان و جامعه بین المللی از طالبان، احترام به حقوق بشر، حقوق زنان، حق تحصیل و کار برای زنان و دختران، تشکیل حکومت فراگیر بوده است و تصامیم نشست طالبان مردم افغانستان را در کوتاه مدت و دراز مدت به انزوای بیشتر قرار می دهد. به گفتهٔ فایق، تا زمانیکه طالبان به خواست های مردم و جامعهٔ بین المللی تمکین نکند،‌ ادارهٔ این گروه هیچگاهی به رسمیت شناخته نخواهد شد.

عظیم الله ورسجی، تحلیلگر سیاسی مستقر در ایالات متحده، نسبت به قطعنامهٔ طالبان بدبین به نظر می‌رسد. ورسجی به صدای امریکا گفت:‌ "قطعنامه, ۱۱ ماده‌ای نشست طالبان در کابل بازتاب دهندهٔ بن بست رسیدن امارت خود خوانده در افغانستان است.این قطعنامه پایان امیدواری جامعه بین المللی و مردم افغانستان در مورد احتمال اتخاذ سیاست نرم این گروه در برابر خواسته های جامعهٔ بین المللی و مردم افغانستان بود."

هدا خموش، فعال حقوق زنان مستقر در ناروی، به صدای امریکا گفت که قطعنامهٔ طالبان فقط منافع این گروه را تامین می کند، نه منافع مردم آن کشور، به خصوص زنان و دختران را.

خانم خموش گفت:‌"هیچ زنی در این نشست به نمایندگی از زنان حضور نداشت و هیچ برنامه ای برای زنان که بتواند حقوق برابر آنان را توضیح بدهد و حضور آنان در جامعه و سیاست را تشریح کند، گنجانیده نشده است. چهار قاتلی که به نمایندگی بیایند در یک نشست قطعنامه ای نشر بکنند و برای زنان و مردم افغانستان برنامه ای را بریزند، غیر قابل قبول مردم و زنان افغانستان می باشد."

به گفتهٔ این فعال حقوق زنان، قطعنامهٔ طالبان نه متضمن حقوق برابر زنان است و نه برنامهٔ اقتصادی را برای رفاه جامعه دارد و تاکید کرد که "به صراحت این تحقیر را تحریم می کنیم و تعلقی به این نشست نداریم. عصر مدرن راه حل هایی مبنی بر رای مردم و مطالبات مردم می خواهد."

شماری از کارشناسان میگویند که اشتراک کنندگان در جریان این نشست بر خلاف توقعات افغان ها،‌ در مورد مشکلات فعلی از جمله بازگشایی مکاتب دختران و ایجاد یک حکومت همه شمول بحث نکردند.

محمد اسحاق اتمر، تحلیلگر سیاسی، گفت: "حکومت را بین علما و حاکمان تقسیم کردند. به فکر من در مجموع طالبان فقط بر حاکمیت خود تمرکز کرده و خواستار به رسمیت شناختن از سوی جامعه بین المللی و روی رها سازی پول بحث کردند . آنچه را که افغان ها توقع داشتند و برای آنها تبلیغ شده بود، نتیجه آن بدست نیامد."

قاضی محمد حسن حقیار، تحلیلگر سیاسی، میگوید با وجود اینکه بیش از ۳۰۰۰ "علما و متنفذین" حمایت شان را از طالبان اعلام کردند،‌ ملا هیبت الله اخندزاده، رهبر طالبان، در مورد ، اشتغال زنان، آموزش، تشکیل یک حکومت فراگیر و سایر موضوعات دیگر صحبت نکرد.

از سوی دیگر رامش سالمی، یکی دیگر از تحلیلگران سیاسی، گفت: موضوع اصلی بحث در این نشست طالبان، تقویت نظام اسلامی بود. آقای سالمی گفت: "در این جلسه مسایل مربوط به تحصیل زنان و دختران مطرح نشد و همچنان هیچ اشاره ای از یک نظام قوی ملی نشد."

سالمی افزود، از آنجایی که در این نشست به طور صریح روی موضوعات بحث صورت نگرفت ، بنابراین این نشست چندان تاثیر بر جامعه بین المللی نخواهد داشت.

این تحلیلگران با توافق نظر به این باوراند که طالبان برخلاف تعهدات قبلی شان مبنی برای رعایت حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و قطع رابطه با گروه های تندرو، عمل می کنند. به باور این تحلیلگران، طالبان معتقد اند که با این موقفگیری های تند، در نهایت مردم افغانستان را مجبور خواهند کرد تا به اوامر این گروه تمکین کنند و جامعهٔ بین المللی نیز با این گروه کنار خواهد آمد.

اما ورسجی که قبلاََ‌ شارژدافیر حکومت پیشین افغانستان در قطر بود، گفت:‌ "نشست گروه طالبان در کابل، تنها فرصتی بود که می توانست با در نظر داشت خواست های مردم و جامعهٔ بین المللی با صدور قطعنامه نرم تر در سیاست شان تغییر ایجاد می‌کرد و به دنبال کسب رضایت جهان و مردم می شد. اما مشخص شد که طالبان هیچ گونه آمادگی عقب نشینی از اهداف تعیین شدهٔ شان ندارند تا به خواست دیگران تمکین کنند."