Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > روزنامه اندیپندنت: طالبان اهداف خود را دنبال می ‌کنند  

AgoNews: روزنامه اندیپندنت: طالبان اهداف خود را دنبال می ‌کنند

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

روزنامه اندیپندنت: طالبان اهداف خود را دنبال می ‌کنند

منبع

رادیو آزادی

تاریخ

7/4/2022 12:00 AM

شرح

 

روزنامهٔ اندیپندنت

  • اشتراک ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان در روز دوم نشست زیر نام " گردهمایی بزرگ علما" در کابل در شماری از روزنامه های جهان نیز بازتاب یافته است.


روزنامۀ اندیپندنت نوشته است که آقای آخندزاده روز جمعه در این نشست که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده، حضور یافت و سخنرانی کرد. رادیو تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان در صفحات اجتماعی اش نسخۀ صوتی سخنرانی او را پخش کرد. از زمان حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در آگست پارسال ، عکس یا ویدیویی از هبت الله آخندزاده نشر نشده است.

نشست سه روزۀ عالمان دین با اشتراک حدود سه هزار تن روز پنج شنبه در خیمۀ لویه جرگه در کابل افتتاح شد. این اولین بار است که طالبان چنین نشستی را چند ماه پس از رسیدن به قدرت، برگزار می کنند. برخی ها این نشست را فرمایشی توصیف کرده و می گویند که افراد مورد نظر طالبان در آن دعوت شده اند. عدم حضور زنان در نشست، با انتقاداتی از سوی فعالان حقوق زن رو به رو شده است.

اندیپندنت می نویسد که آقای آخندزاده در بخشی از سخنرانی اش در این گردهمایی با اشاره به ایجاد حکومت موقت طالبان در افغانستان پس از خروج نیرو های تحت رهبری امریکا گفت: "پیروزی را که به گفتۀ او منجر به آزادی افغانستان شد و بعداً نظام اسلامی به میان آمد" به همه تبریک می گوید. او بدون آنکه مشخصاً از کسی نام بگیرد گفته که دیگران می خواهند خواسته های خود را بالای طالبان تحمیل کنند، اما افزوده که طالبان اهداف خود را دنبال می کنند. ایجاد حکومت همه شمول و رعایت حقوق زنان و دختران از خواسته های اصلی جامعۀ جهانی از طالبان است.

روزنامهٔ گاردین

روزنامۀ گاردین مطلبی را دربارۀ افغان هایی نشر کرده که در سفارت بریتانیا در کابل کار کرده بودند و اکنون از ترس جان شان مخفیانه در افغانستان زندگی می کنند. در مطلب می خوانیم که شمار این افراد به بیش از ۱۷۰ نفر می رسد. گاردین بر بنیاد یک لیستی که مشاهده کرده نوشته است که تقریباً ۲۰۰ ترجمان سابق، محافظان امنیتی و کارمندان محلی در انتظاراند تا از وزارت های دفاع و داخله بریتانیا و دیگر اداره های که مسئول تخلیۀ افراد اند پاسخی دریافت کنند. در مطلب گفته شده که همۀ این افراد واجد شرایط برای انتقال به بریتانیا اند.

روزنامه به نقل از یک سخنگوی وزارت دفاع نوشته است که از ماه اپریل تا اوائل ماه جون، ۶۸۳ افغان همراه با خانواده های شان به بریتانیا منتقل شده اند. آنها تحت یک برنامۀ مخصوص از افغانستان به بریتانیا برده شده اند. بر اساس این برنامه، آن عده از افغان ها به آن کشور انتقال داده می شوند که با حکومت بریتانیا در افغانستان کار کرده بودند.

به دنبال حاکمیت طالبان در افغانستان، ده ها هزار افغان در جریان ماموریت تخلیه به بیرون از این کشور انتقال داده شدند. شماری از این افغان ها در امریکا و کشور های دیگر زندگی جدید را آغاز کرده اند و هزاران تن دیگر هنوز در کمپ ها در امارات متحدۀ عربی و قطر منتظراند که به امریکا یا کشور دیگری منتقل شوند.