Skip to main content

اخبار روز

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > اخبار روز > AgoNews > ملل متحد: طالبان در بخش رعایت حقوق زنان از کشور های اسلامی انگیزه بگیرند  

AgoNews: ملل متحد: طالبان در بخش رعایت حقوق زنان از کشور های اسلامی انگیزه بگیرند

عنوان

منبع

تاریخ

شرح

Attachments
Created at by
Last modified at by

عنوان خبر

ملل متحد: طالبان در بخش رعایت حقوق زنان از کشور های اسلامی انگیزه بگیرند

منبع

دویچه ویلی

تاریخ

7/3/2022 12:00 AM

شرح

 
کمیسار حقوق بشر ملل متحد از طالبان می‌ خواهد که در بهبود بخشی حقوق زنان و توقف "ظلم سیستماتیک" بر زنان در افغانستان، از سایر کشور های اسلامی انگیزه بگیرند. او گفت: "اگر چیز هایی به زودی تغییر نکنند، وضعیت تاریک تر خواهد شد."
 

میشل باچله، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه در شهر ژنیو، "وضعیت ناامیدکننده" برای زنان و دختران افغان را محکوم کرد. او گفت که از زمان برگشت طالبان به قدرت در نیمه ماه آگست سال ۲۰۲۱ "زنان و دختران عقبگرد سریع و چشمگیر را در برخورداری از حقوق شان،[...] تجربه می کنند. خانم باچله افزود: «اگر چیز هایی به زودی تغییر نکنند، آینده حتی از این هم تاریک تر خواهد بود.» او با سخنرانی در یک نشست فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که در مورد وضعیت زنان و دختران افغان در شهر ژنیو برگزار شده بود، خواستار روی دستگیری "تلاش هماهنگ ‌تر" جامعه جهانی برای وادار کردن طالبان به احترام به حقوق زنان شد.

ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان در یک نشست در کابل از جهان خواست که "مداخله" شان را متوقف کنند و قانون شریعت یگانه الگو برای یک دولت اسلامی موفق است. اما خانم باچله تاکید کرد که طالبان می توانند قوانین اسلامی را دنبال کنند، اما در عین زمان باید حقوق زنان را نیز احترام نمایند. کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «من قویاً مقامات بالفعل [در افغانستان] را تشویق می کنم که با کشور های عمدتاً مسلمان با تجربه در ترویج حقوق زنان و دختران، همان طور که در حقوق بین الملل نیز تضمین شده است، در زمینه مذهبی تعامل داشته باشند.»

خلیل هاشمی، سفیر پاکستان در شهر ژنیو که به نمایندگی از ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی سخن می گفت، افزود که این سازمان نگرانی های خود را در مورد حقوق زنان و دختران در افغانستان شریک کرده و از بسته شدن مکاتب متوسطه به روی دختران ابراز ناامیدی عمیق کرده است. هاشمی گفت: «سازمان همکاری های اسلامی حقوق اساسی همه افغان ها از جمله حق تحصیل را پیوسته تایید کرده است. آنها باید به طور کامل مورد حمایت قرار گیرند.»

میشل باچله که در ماه مارچ سال جاری به افغانستان سفر کرده بود تصریح کرد که بیش از یک میلیون دختر از تحصیل در مکاتب محروم شده اند، زنان به گونه گسترده از کار و سفر به تنهایی منع شده اند و به این قشر جامعه دستور داده شده است که صورت شان را در محضر عام بپوشانند. زمانی که طالبان نزدیک به یک سال پیش قدرت را بار دیگر در افغانستان به دست گرفتند، قول دادند که نسخه ملایم تری از حکومت خشن را که مشخصه اولین دوره حاکمیت آنها از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بود، دنبال می کنند.

طالبان از دختران در رسانه ها خواسته اند که صورت شان را بپوشانند
آن ها گفته بودند که به تعهدات حقوق بشری به خصوص در بخش حقوق زنان، تا جایی که با قوانین اسلامی مطابقت داشته باشد، احترام خواهند کرد. میشل باچله می‌ گوید که "حالا با وجود این اطمینان های داده شده، ما شاهد طرد تدریجی زنان و دختران از عرصه عمومی و ستم نهادینه شده و سیستماتیک آنها هستیم."
او از طالبان خواست که تاریخ مشخص را برای بازگشایی مکاتب متوسطه برای دختران تعیین کنند و این الزام را که گویا زنان چهره شان را بپوشانند و تنها در صورت همراهی یک مرد به اصطلاح محرم می‌ توانند سفر کنند را نیز حذف کنند. باچله علاوه کرد: «تمام اعمال خشونت آمیز جنسیتی باید به طور مستقل مورد بررسی قرار گیرد و مسئولین آن باید پاسخگو باشند.»

در همین حال ریچارد بنت، آگاه ارشد سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان، هشدار داد که طالبان به وضوح نشان داده اند که "قصد آن ها تنها تحمیل تفکیک جنسیتی مطلق نیست. هدف آنها نامرئی ساختن زنان با طرد تقریباً کامل آنها از جامعه است."

فوزیه کوفی، عضو پیشین ولسی جرگه در افغانستان که در خارج از این کشور به سر می برد در جریان این نشست در ژنیو از کشور های اسلامی خواست که "اجازه ندهیم که طالبان دین زیبای ما را نادرست معرفی کنند... کاری که آنها انجام می دهند در تضاد با اسلام است." او از همه کشور ها خواست که در کنار زنان افغان قرار بگیرند. این خانم افغان علاوه کرد که "از بیانیه ها و قطعنامه های زیبا به سمت عمل حرکت کنید."

پس از بحث فوری روز جمعه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای پیش نویس قطعنامه ای هفته آینده رای خواهد داد که در آن، تمام موارد نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان محکوم می شوند.