Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > صالحه یوسفی خانم پرافتخار  

مطالب تحریری فرهنگی: صالحه یوسفی خانم پرافتخار

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: افغان جرمن آنلاینتاریخ: 4/25/2014

 

صالحه یوسفی خانم پرافتخاردرمعارف کشور

بانو صالحه یوسفی درسال 1312 خورشیدی در باغبان کوچه کابل چشم به جهان گشود. او در سال 1319 هجری شمسی، شامل مکتب اندرابی گردیده، سپس دوره های متوسطه و ثانوی را در لیسه ملالی به اتمام رسانید و موفق به اخذ شهادت نامه صنف دوازدهم(بکلوریا) گردیده است.
بانو یوسفی متعاقباً شامل فاکولتۀ سیانس شده، بعد ازفراغت از فاکولته به امور مقدس معلمی آغازنموده و مدت 3 سال در لیسه زرغونه مقیم بوستان سرای کابل، مدت 2 سال به حیث مدیرۀ نمایشات عرفانی درموسسه نسوان و همچنین مدت 25سال در لیسه رابعه بلخی مشغول تدریس مضمون بیولوژی بوده وچندین هزار دانش آموز یا شاگرد را به جامعه تقدیم نموده است.
بانو یوسفی درسال 1346 شمسی با یک گروپ معلمین جهت دیدن مکاتب عازم مملکت فلپین گردیده وهمچنین در سال 1347 جهت فراگیری تطبیقات بیولوژی، با استفاده از یک بورس تحصیلی یک سال به پاریس رفته بود. او در مدت 30 سال خدمت صادقانه اش، به اخذ مدال های پوهنه و رشتین مطلا نائل آمده است .
بانو یوسفی درسال 1333 شمسی با محمد اسحق یوسفی که از یک خانواده دانشمند بود، ازدواج نموده، همسرش نیزفارغ التحصیل فاکولتۀ سیانس بوده او نیزهمانند صالحه عمر خود را در خدمت معارف کشورصرف نموده و از معلمی آغاز تا به ریاست پلان وزارت معارف خدمت نموده است.
ثمره ازدواج شان یک دختر، لیلا یوسفی که فعلا داکتر طب در «استراسبورگ» و یک پسر بنام وحید یوسفی مشغول تجارت است وهمچنین دارای 5 نواسه می باشند.
بانو یوسفی در سال 1984 در اثر جنگ ها و مشکلات داخلی مانند دیگر هم میهنان عزیزش راهی  مهاجرت شده و در شهر «استراسبورگ» فرانسه مسکن گزین شدند. اودرنخسین سال های اقامتش در فرانسه شامل کورس های زبان در یونیورسیتی سیانس «هومن» گردیده و سپس در انستیتوت «بوتانیک لوی پاستور» با پروفیسور« الزاسی» به پژوهش یکی از نباتات پرداخت. با گذشت زمان درلابراتوار لیسه کاتولیک ها به نام « نوترودم» شامل کارشد. شغل او درین لابراتوار بیولوژی، فزیک و کیمیا تهیۀ مواد تطبیقات بوده که به دانش شاگردان صنوف 12 مواد درسی تهیه می نمودند. سال های پر ثمر زیادی بدین منوال گذشته، تا بانو یوسفی به سن 65 سالگی یعنی به دوره باز نشستگی رسیده و طبق قانون فرانسه به تقاعد سوق داده شده است.
بانو یوسفی، بانوی فعال و پرتلاش، پس ازتقاعد هم بیکار ننشسته به مطالعه کتب مختلف و فراگیری کامپیوتر آغازنموده است. "اکنون او همه امور مربوط به کمپیوتر را خودش به تنهایی انجام میدهد." بانو یوسفی درضمن مدت یک و نیم سال متصدی صفحه بیولوژی درمجله بانو که یک نشریۀ اروپایی برای زنان است، بود. اکنون به تازه گی ها، کار خود را با صفحه وزین و پربیننده آوای زنان افغانستان، سایت 24 ساعت و سایت افغان جرمن آنلاین آغازنموده است. او امیدوار است تا بتواند ازین طریق مصدرخدمت کوچکی، به بانوان ستم دیده میهنش گردد.

 

  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ