Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > محصلین افغان برای تحصیلات به قزاقستان میروند  

مطالب تحریری فرهنگی: محصلین افغان برای تحصیلات به قزاقستان میروند

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: رادیو آزادیتاریخ: 3/31/2014

180تن از محصلین افغان برای تحصیلات به قزاقستان میروند

 

مقام های وزارت خارجه و معارف افغانستان می گویند که تا چند روز دیگر نزدیک به دوصد تن از فارغین صنوف دوازدهم جهت کسب آموزش در بخش های مختلف عازم قزاقستان می شوند.
محمد آصف ننگ معین تخنیکی و مسلکی وزارت معارف به روز دوشنبه نشست خبری مشترک با مسوولان وزارت خارجه گفت که این افراد به درجه لسانس و ماستر در آن کشور، تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

اینکه این محصلان افغان در کدام رشته ها آموزش می بینند؟ آقای ننگ در مورد گفت:
« 180
تن از فارغان به قزاقستان می روند که از این میان چهل تن شان در بخش تخنیکی به سطح کالج درس خواهند خواند و دیگر محصلان در 9 بخش دیگر مانند، برق، ترمیم موتر، ساختمان، نفت و گاز و خطر ریل به طور اساسی آموزش خواهند دید. 59 تن به سطح ماستری، 40 تن آموزش نظامی خواهند دید و 10 تن دیگر شان آموزش های مسایل سرحدی را فرا خواهند گرفت. »

از سوی دیگر مسوولان وزارت خارجهء کشور می گویند که قزاقستان تعهد کرده که در 5 سال حدود هزار بورس تحصیلی را در اختیار افغانستان قرار می دهد.

عبدالقاهر عابد رییس بخش روابط فرهنگی این وزارت به خبرنگاران گفت که در حال حاضر حدود 730 جوان افغان هم اکنون در قزاقستان مصروف آموزش اند:

«
دو مساله و وظیفه بسیار مهم را پیش روی دارید، اول اینکه شما برای یک هدف بزرگ می روید یعنی کسب دانش و هدف دوم ترویج فرهنگ تان است و من فکر می کنم که مساله سوم که به شما باید گفته شود اینست، در این هیچ شک نیست که برای کسب یک هدف بزرگ موانع شاید وجود داشته باشد، من آرزو مند هستم که با خون سردی تمام با همه مشکلات که ولو که بزرگ هم باشد با آن مقابله کنید. »

به گفتهء آقای عابد مصارف آموزش و اقامت جوانان افغان در قزاقستان از سوی حکومت آن کشور پرداخته می شود.

گلشنه دستمیرو مسوول بورسیه های قزاقستان در افغانستان در نشست وزارت خارجه از حکومت این کشور خواسته تا در آینده سهم دختران را در این بورسیه ها افزایش بدهد.

خانم دستمیرو می گوید که در 4 سال گذشته چهار دوره فارغین صنوف دوازدهم از افغانستان برای کسب آموزش به قزاقستان فرستاده شده اند.

طی یازده سال گذشته محصلان افغان در کنار قزاقستان در بسیاری از کشور های دیگر جهان به خصوص هند، ترکیه، امریکا و بریتانیا بورسیه های رایگان را دریافت کرده اند.

به اساس معلومات وزارت معارف کشور در حال حاضر تعداد این محصلان که در بیرون از کشور به سر می برند به حدود دوازده هزار تن می رسد.

از این میان شش هزار تن در هند، دو هزار نفر در ترکیه، 730 در قزاقستان، هزار محصل در پاکستان و یک تعداد در اندونیزیا، مالیزیا، هالند، روسیه و جرمنی مصروف آموزش اند.

  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ