Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > زمینۀ آموزش موسیقی برای دختران در هرات فراهم نیست  

مطالب تحریری فرهنگی: زمینۀ آموزش موسیقی برای دختران در هرات فراهم نیست

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: رادیو آشناتاریخ: 3/25/2014

زمینۀ آموزش موسیقی برای دختران در هرات فراهم نیست

 

شماری از دختران و زنان هراتی می گویند که نبود مکتب و مراکز آموزش موسیقی برای زنان در آن ولایت باعث شده تا این قشر از هنر موسیقی دور بماند.

این زنان نگاه سنتی جامعه و بی توجهی مسئولین فرهنگی را دلیلی این امر می خوانند.
سارا انصاری دختر جوانی که بعد از زمان طولانی مهاجرت در ایران به زادگاهش، هرات بازگشته علاقمند رشته موسیقی و آوازخوانی است.

از بازگشت سارا به افغانستان چند سال می گذرد اما او به دلیل نبود مراکز آموزش موسیقی برای زنان مجبور به ترک این رشته هنری شده است.

سارا می گوید که نواختین گیتار را در هرات آموخت و پس از بازگشت به هرات فقط یک کورس آموزش موسیقی را در هرات پیدا کرد "اما آنجا محیط کاملا مردانه بود و هیچ دختری وجود نداشت و من بعد از دو ماه مجبور به رها کردن ان شدم."

دید "بستۀ" مردم

سارا که 22 سال عمر دارد ابراز عقیده می کند که دید بسته مردم به آواز خوانی زنان در شهر غربی هرات، باعث تنفر او از موسیقی شده است. اما هنوز هم از مسئولین می خواهد تا زمینۀ آموزش موسیقی را برای زنان فراهم کنند.  

مسئولین اتحادیه موسیقی درهرات نیز این موضوع را تایید کرده می گویند که هیچ مرکز آموزشی برای زنان – آنهم به گونۀ تخصصی – در رشته موسیقی در این ولایت وجود ندارد.

نعمت الله هاشمی مسئول اتحادیه هنرمندان موسیقی در هرات می گوید که نبود مرکز آموزش موسیقی آمار دختران را در این عرصه صفر ساخته است زیرا باوجود علاقمندی زنان "کدام انستیتوت موسیقی یا پوهنحی موسیقی را نداریم که خانم ها بروند و آنجا آموزش ببینند."

معروف کبیری یکی از شاعران ولایت هرات به دید بسته جامعه و افکار سنتی مردم اشاره کرده می گوید "عمده ترین مانعی که خانم ها یا علاقه نمی گیرند و یا ممانعت بر سر راه شان وجود دارد تا به موسیقی روی بیاورند و گسترش بکند نگاه اجتماعی و اذهان عمومی جامعه ما است."

تلاش های حکومت

با این همه مسئولین اداره اطلاعات و فرهنگ هرات از تلاش ها برای ایجاد یک مکتب موسیقی برای دختران و پسران در این ولایت در آیندۀ نزدیک خبر می دهند.

جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر هرات به رادیو آشنا گفت "می خواهیم یک برنامه آموزشی موسیقی برای بانوان داشته باشیم و استادان ورزیده را در زمینه استخدام کنیم و تلاش خواهیم کرد تا مکتب موسیقی را در هرات به همکاری وزارت های اطلاعات و فرهنگ و معارف ایجاد کنیم."

چهار سال قبل نیز یک کورس موسیقی برای زنان توسط یکی از موسسات خارجی در ولایت هرات ایجاد شد که تنها برای مدت کوتاهی به 10 تا 12 دختر به گونه اماتور کار با الات موسیقی را اموزش داد.

سارا انصاری – و دختران مانند او در هرات – در حالی از نبود مراکز آموزش موسیقی شکایت می کند که خبر های خشونت خانوادگی علیه زنان در آن ولایت در این اواخر افزایش یافته است.

یلدا وزیری، آمر ناحیۀ چهارم شهرداری هرات امروز توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد. ستاره، خانم جوان دیگر از ولایت است که بریدن گوش و بینی او در نتیجۀ خشونت خانوادگی سرخط خبر ها شده بود.


خلیل نورزایی، خبرنگار رادیو آشنا صدای امریکا در ولایت هرات است.

 

  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ