Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > برندگان جوایز خبرنگار سال افغانستان  

مطالب تحریری فرهنگی: برندگان جوایز خبرنگار سال افغانستان

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: پژواکتاریخ: 3/25/2014

برندگان جوایز خبرنگار سال افغانستان و دستاورد یک عمر خبرنگاری معرفی شدند

 

همزمان با گرامی داشت روز خبرنگار، جایزه خبرنگار سال افغانستان و جایزه دستاورد یک عمر خبرنگاری به برندگان آن اهدا گردید.

در مراسمی که به مناسبت این روز در کابل برگزار شد،  جلال نورانی، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ، شماری از مسئولان نهادهای خبرنگاری، مسئولان رسانه ها، نمایندگان مردم در شورای ملی و خبرنگاران شرکت کرده بودند.

جلال نورانی، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ، ضمن قرائت پیام وزیر اطلاعات و فرهنگ در حمایت و پشتیبانی از آزادی بیان و فعالیت آزاد خبرنگاری، از نام گذاری این روز به نام خبرنگار استقبال کرد.

وی گفت:" ما از نام گذاری ۲۷ حوت به نام روز خبرنگار حمایت می کنیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا آن را در تقویم ملی نیز به ثبت برسانیم."

احمد قریشی، رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان نیز گفت که ۲۷ حوت به ابتکار این نهاد در راستای پاسداشت نقش ارزنده و تلاش خستگی ناپذیرخبرنگاران در تقویت مردم سالاری در افغانستان، به نام روز خبرنگار نام گذاری شده است و این نخستین بار است که از آن تجلیل می گردد.

به گفته وی، آزادی بیان و ایجاد و توسعه رسانه های آزاد خبری از دستاورد های مهم دموکراسی جوان افغانستان در بیشتر از یک دهه اخیر بوده است و خبرنگاران با وجود تهدیدها، فشارها، خشونت ها و آسیب های جسمی و روحی از تلاش خستگی ناپذیر خود برای پوشش و بازتاب موضوعات و رویدادهای مختلف کشور دست برنداشتند و حتی شمار زیادی از همکاران خود را تا اکنون در این راه از دست داده اند.

طبق معلومات مرکز خبرنگران افغانستان، در ۲۰ سال گذشته ۴۲ خبرنگار، نویسنده و دست اندرکار رسانه های خبری جان خود را در افغانستان از دست داده اند که از آن جمله ۲۵ تن هدف قرار گرفته اند و به قتل رسیده اند و ۱۸ تن از آنان بر اثر انفجار و یا در جریان درگیری کشته شده اند.

این نهاد گفته است که ۱۶ تن از خبرنگاران و فعالان امور رسانه ای به قتل رسیده شهروندان افغانستان هستند و افزون برآن در این مدت دو خبرنگار آزاد که تبعه افغانستان بوده اند نیز در پاکستان هدف قرار گرفته و به قتل رسیده اند و در این مدت صدها مورد خشونت فیزیکی، جراحت، بازداشت، تهدید و توهین نیز رخ داده است.

در ادامه این مراسم، دستاوردها و مشکلات افغانستان در زمینه فعالیت آزاد رسانه ای در دوره پس از طالبان، آینده رسانه های خبری و حرفه خبرنگاری پس از خروج نیروهای خارجی و کاهش کمک های جهانی،  با حضور مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ، رئیس کمیسیون فرهنگی و دینی ولسی جرگه، مسئولان رسانه ها و خبرنگاران مورد بحث قرار گرفت.

در پایان مراسم روز خبرنگار اعلام شد که مطابق به رای هیئت داوران، ملیار صادق آزاد، خبرنگار بی بی سی در افغانستان، به خاطر جایزه "دختران سیاه پوش با افکار تندروانه"، برنده جایزه خبرنگار سال افغانستان شده است وصدیق الله توحیدی، مسئول دیدبان رسانه ها در مؤسسه نی نیز جایزه دست آورد یک عمر خبرنگاری را کسب کرده است و به آنان افزون بر لوح تقدیر، سه تکت رفت و برگشت هوایی به شهرهای دوبی و دهلی نو اهدا شد.

  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ