Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > مردم چه میګویند  

مطالب تحریری فرهنگی: مردم چه میګویند

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: حنیف رهیاب رحیمیتاریخ: 6/12/2013

 

حنیف رهیاب رحیمی

۱۲/۰۶/۲۰۱۳

مردم چه میگویند؟

درین روزها واقعات بیشماری در جهان رُخ میدهد که متاسفانه تلخ ترین و جالب ترین آنها در کشورما اتفاق می افتد. زیرا ازهر زاویه ای که کشور خودرا ورانداز نماییم، بسیار آسیب پذیر، تحت فشار و مورد تهدید بوده و به عبارت ساده تر همواره  تحت ضربات مُشت و لگد و قفاق و شمشیر و توپ و تفنگ هر گروه آدمکش و تفنگ بدست قرار دارد  تو گویی  تختهٔ نشان زنی است که هرکس نشان خودرا درینجا پُخته میکند.

در قبال حوادثی که رُخ میدهد و نشرات و تبلیغاتی که در مورد آنها صورت می گیرد، دید و برداشت مردم نسبت به آن طور دیگریست، بیایید ببینیم دربارهٔ این مسایل گرم و داغ روز، مردم چه میگویند؟  

روزنامهٔ هشت صبح:

ایران طالبان را به ‌رسمیت شناخت.

معلومدار هر ناکس و نا اهل و یاغی و باغی و رهزن وسفاک و قاتل و.... که با مردم افغانستان دشمن باشد، آخوند های شیطان صفت ایران آنانرا به رسمیت میشناسند وبا بیشرمی در آغوش ( ببخشید در زیر چپن ) شان می گیرند.

خدمتگار:

د افغانستان اوبه د افغانستان اټوم بم دى

دا خو بیخی صحیح خبره ده، خو ددی اټوم بم څخه کار اخیستل زموږ نه دی زده.

صدای امریکا:

آمنه افضلی وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین:

از جمع چهارده میلیون کودک زیر سن ۱۸ سال در افغانستان بیشتر از ده میلیون کودک به درس و تعلیم دسترسی دارد

اینرا میگویند احصائیه. چند روز پیش نفوس افغانستان را ۲۷،۵ میلیون اعلان کردند که بیش از ۱۳ میلیون آنرا زنان تشکیل میداد، نظر به گزارش وزیر صاحبه اگر ۱۴ میلیون آن اطفال اند پس این همه مردان دریشی دار، نکتایی پوش، پکول والا و لنگی سر، ریش دار و بدون ریش و بروتی در وطن ما کجایی هستند.

بینوا

وسله وال طالبان په خپلو ليکو کې د بهرنيو جنګياليو شتون ردوي.

دا خو درواغ نه دی! ولی چی درواغ په شرع شریف کی لوی ګناه دی. دی ته وایی سپین سترګۍ او بی حیایی چی د طالب جګړه مارانو په کتابونو کی روا دی. د خپلو کالیو سره د خلکو په سترګو ننوځی.

رادیوی آزادی:

«۱۳جوزا آخرین معیاد معرفی وکلای متهم به لوی څارنوالی است»

۱۳ جوزای کدام سال؟

تاند:

ولسي جرګې دولسمشر کرزي لپاره څه کم یو ملیون افغانۍ معاش وټاکه.

دا زموږ بیچاره ولسمشر تر اوسه بی معاشه کار کول؟ که دا خبره خدای نخواسته رښتیا وی نو دهغه ددی قربانی ورکولو او میړانی په خاطر موږ هم ورته وایو، کور مو ودان کور مو ودان ولسمشر صاحب!

صدای امریکا

6/6/2013

یک پروژۀ جدید خط آهن ۳۰۰ کیلومتری افغانستان را با ترکمنستان و تاجکستان وصل ساخته، به آب بحر های سیاه و خزر نزدیک می سازد.

 

بالاخره یک خبر خوب. اما کاش آگاه می شدیم که با شنیدن این خبر، رهبران دالخور را نسبت پیچش در معده های شان چند شب خواب نبرده!

خبریال

6/5/2013

د کندهار د ارغنداب ولسوالۍ ګڼ شمیر سپین ږیرو، قومي مشرانو او ځوانانو، چې شاوخوا پنځه سوه کسانو پکښې ګډون کړي وو، د ولسمشر حامد کرزی د بیا کاندیدیدو او د اساسي قانون په دوشپیتمه ماده کې د بدلون غوښتنه وکړه.

 

اینرا میگویند اولین چال و توطئهٔ سیاسی.( بازهم جگر جگر است و دگر دگر، قربان همشهری و هم قوم خود). زموږ ډیر هیواد وال ددی پیښی او نورو ورته پیښو پیش بینی کړی وه. دادی اوس  د پلاستیکی کڅوړو د خلاصولو او مصرف کولو صحیح او دقیق وخت  راورسید. د نورو ورته قومی میټنګونو د دایر کیدو انتظار وباسۍ.

 

بینوا

6/8/2013

د ارګ څخه یوې باوري سرچینې بینواویبپاڼي ته وویل چي په پام کي ده ؛ چي په نژدې راتلونکي کي دودیزه لویه جرګه جوړه سي.

که چیری دا لویه جرګه جوړه سی اوبیا داسی پریکړه وکړی چی جلالتمآب کرزی صاحب د نوروڅلورو کلونو لپاره دی پاتی شی، نو دا به یوه فرمایشی او ساختګی لویه جرګه، او د لویی جرګی حیثیت او نوم ته  ډیر سپکاوی وی. او د افغانستان په تاریخ کی  ښایی دا آخرنی لویه جرګه وی ځکه چی « لویه جرګه » نور د خلکو باور له لاسه ورکوی.

قانون منع خشونت علیه زنان به یک مساله بحث برانگیز مبدل شده است

رادیو آزادی

6/11/2013

قانون منع خشونت علیه زنان که طی یک فرمان تقنینی در ماه اسد سال 1388 توشیح و پس از نشر در جریده رسمی مورد اجرا قرار گرفت، در حال حاضر به یک مساله بحث برانگیز در شورای ملی افغانستان مبدل شده است.

بیچاره اعضای ولسی جرگه در کجا گفته اند که زنها را دوست ندارند و خلاف شان عمل میکنند، آنها از بس به خانمها علاقمند هستند، بیشترین شان  قلباً آرزو دارند حتی سه الی چهار تا ازاین جنس لطیف، خوشرو وخوشبو و دوست داشتنی را در خانه های شان داشته باشند.

 مخالف خانه های امن به خاطری هستند که حالا اگرهرقدر جنگ و دعوا و لت و کوب و ظلم و ستم بالای خانمها صورت میگیرد، آنها را از دست نمیدهند، یعنی خانمها اگر خانهٔ پدر یا اقارب خود قهر کرده  بروند شاید یا از مجبوری و یا مفلسی، یا از اثر فشار والدین و سایر مسایل محیطی و فرهنگی مجبور به پس آمدن شوند. ولی با رفتن به خانه های امن، منافع زنان از هر لحاظ تامین میشود و دیگر چانس برگشت شان بخانهٔ شوهر بدون رضائیت خودشان، ممکن نیست. چون مخالفین تصویب این قانون، زن را  یک انسان آزاد و صاحب حق و اراده نه، به صفت یکنوع دارایی و ملکیت شخصی مرد میشمارند مانند قطی نصوار، قدیفه، زمین و غیره که قباله اش را هم در دست دارند.

فلهذا دو پا را در یک موزه کرده اند که این قانون خلاف شریعت است. بخدا اگه بانیم که تصویب شوه!!!

 

 

روهی ویب

6/9/2013

احمد علم الهدی د مشهد د جامع جومات امام وايي، که څوک د جمهوري رياست په ټاکنو کې ګډون ونکړي دوزخ ته تګ يې قطعي دی.

که دا بی مغزه سړی چی ږیره یی په ژرنده کی سپینه کړی ده رښتیا وایی نو د افغان ولس نیمایی وګړی به له جنت څخه محروم شی ولی چی فکر نه کوم ددی مُلک پنځوس فیصده خلک د نا امنیو له امله، په راتلونکی ټاکنو کی ګډون وکولای شی. خدای تعالی دی زموږ پر خلک رحم وکړی. ( دومره پوه نه شوم چی په هره ټاکنه کی نه ګډون کول دومره لوی ګناه دی او که یوازی د ایران په ټاکنو کی؟؟؟)

 

 

حامد کرزی اهانت به رهبران همسایه در جریان تظاهرات را محکوم کرد

رادیو آزادی

6/9/2013

 وی در ادامه گفت:
« چند روز پیش دیدیم که در کابل تظاهرات راه اندازی گردید و در آن برخی از مظاهره کننده ها تصاویر برخی از رهبران کشور های همسایهء ما را آتش زدند.
این کار نادرست است و خوب نیست، ما یک ملت با وقار و با عزت هستیم نباید از خاک ما و توسط ما به هیچ کشور همسایه و کشور های دور تر عملی صورت گیرد که خدا ناخواسته بی عزتی مردم و ملت آن کشور باشد»

اصل بیانیهٔ رئیس دولت که از تلویزیون طلوع نشر شد ( با صدای کمی مرغی) و با لهجهٔ سرزنش آمیز چنین گفت: از ایرانه.. بسیار چتی کار کدن....بسیار چتی کار کدن. بیرق در دادن شانه، کار غلط کدن- سوختاندن عکس کلان شانه، کار غلط کدن، بسیار اشتباه کدن....( خبرهای شام شنبه ۹ جون طلوع نیوز)

    

اما ۹۹،۹ فیصد مردم ما چنین عقیده دارند: این را میگویند کور خود بینای مردم. آیا خیر است که مقامات ایرانی بدترین سلوک و ضد انسانی ترین برخورد را با افغانها در ایران انجام میدهند؟ آیا برای دولت افغانستان هیچ فرق نمیکند که چند هفته قبل، صدها هموطن ما در سرحدات ایران گلوله باران دسته جمعی شدند؟ آیا اخراج و رد مرز بدون موجب زنان، کودکان و کهنسالان ما در زمستانهای سرد و پر برف در طی چندین سال، مورد تائید و پذیرش دولت افغانستان است؟ آیا استخدام کودکان درکارهای شاقه، کم پرداخت و حتی نه پرداختن مزد به کارگران افغان، توهین، تحقیر، لت وکوب و دشنام هایی چون «افغانی پدر سوخته» که در نوک زبان شان است، محرومیت از تعلیم و... صدها ظلم و ستمی که در حق افغانها صورت میگیرد، همه اش انسانی و قانونیست؟ آیا اعدام جوانان افغان به اتهام های بی اساس و به بهانه های قاچاق و غیره در سر چهار راه های آنکشور همه و همه هیچ وجدانی را بیدار نمیسازد؟ و با وجود این همه جبر و ستم  اگر اعتراضی علیه این دشمنان انسانیت صورت می گیرد، مردم ما بسیار اشتباه میکنند؟  برای زعیم ملی ما شاید بلی اما برای مردمی که خود عملاً دراین آتش سوخته اند و رنجها کشیده اند، هرگز و هرگز نه!!

مظاهرات ضد ایرانی و سوختاندن بیرق شان از طرف عده ای از هموطنان ما، اگر تا یک اندازه جنبهٔ سیاسی و قومی داشته باشد، بیشتر از هرچیز دیگر نشانهٔ نفرت و انزجار مردم از نابود شدن بیموجب اعضای خانواده های شان در ایران و خاطرات زشت و تلخیست که از زمامداران آن کشور دارند. اگر رئیس دولت افغانستان روی ملحوظات شخصی خودش بخواهد و یا نخواهد، جلو اظهار نفرت مردم را از چیزی که باعث درد و رنج فراوان شان شده است، نمیتواند بگیرد.

 

کرزی به بریتانیا برای تحویل زندانیان افغان دو هفته مهلت داد

رادیو فرانسه

6/10/2013

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، از بریتانیا خواست تا افغان‌هایی را که در زندان‌های نیروهای این کشور در قلمرو افغانستان محبوس هستند، تا دو هفته دیگر آزاد کند.

باید هم این کار را کنند، باید رها کنند! بخاطریکه حتماً از اشخاص خطرناک و مهم دربین شان زیاد است. بهتر است که بخاطر خوش خدمتی و ابراز حسن نیت  به برادران ناراضی، مورد عفو قرار بگیرند و باز از سر نیت کنند و آنهاییرا که را در عملیات قبلی شان، از نزد شان زنده مانده، از دَم تیغ بکشند....

آرمان ملی

6/11/2013

 

دولت توزيع سلاح ايرانى به تروريستان را جدى بگيرد.

چه قسم جدی بگیرد؟ آرمان ملی هم از شکم خود گپ میزند! ملا صاحبان ایران خو رفیق زور دولت ماستند. این توزیع سلاح، از حالا خو نیست، سالهاست که آنها هم در میخ میکوبند وهم در نعل. آنها یگانه کاری که میکنند اینست که برادرهای ناراض رئیس صاحب دولت را کمک میکنند. تا حال کسی به آنها گفته که بالای چشم تان ابروست که حالا بگوید؟؟؟؟؟؟

چون قصه طولانی و تمام ناشدنیست پس: (یار باقی صحبت زنده!!)

  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ