Skip to main content

بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین

Go Search
صفحه نخست
خبرونه
تحليل ها و پيام ها
آثار علمی و تحقیقی (حبیبه)
مرکز دیجیتال سازی کتب
مدیریت تحلیل ها و اخبار
قاموس کبیر افغانستان
  
افغان جرمن آنلاین > بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین > مطالب تحریری فرهنگی > نګاهی به کتاب «حکایتها ونکته ها» تالیف محترم سید حنیف نافذ  

مطالب تحریری فرهنگی: نګاهی به کتاب «حکایتها ونکته ها» تالیف محترم سید حنیف نافذ

AFGHAN GERMAN ONLINE
http://www.afghan-german.de
http://www.afghan-german.com
نویسنده/ارسالی: مسعود فارانیتاریخ: 2/17/2013

حکایتها ونکته ها

نګاهی به کتاب «حکایتها ونکته ها» تالیف محترم سید حنیف نافذ

این کتاب هزارویک گنج است از بهترین حکایتها ، اشعار، سخنان بزرگان، ضربالمثل ها ولطیفه های ناب.  

مؤلف: سید حنیف نافذُ
این هزارویک گنج با ارزش با پشت کار
 نستوهانه  مولف آن جناب سید حنیف نافذُ  که در شرایط  صعب  وسخت مهاجرت باذوق بلند تدوین و تا کنون در دو جلد اقبال نشر یافته است. بسیار قابل توجه است.                                         

کتاب «حکایتها ونکته ها» ابتکاریست بسیار جالب وارزشمند که در شرایط غربت باتمام نا بسامانی های غربت و مصروفیت های روزانۀ (ضروری وغیرضروری آن) که وقت  وحوصلۀ مطالعه را بر دوستان محدود ساخته است،  میتواند این گنجینه، چاشنی باشد لذیذ تا خواننده خسته از غربت را دوباره اشتهای خواندن بدهد و با فرهنگ منطقه وجهان باز نزدیک سازد.

 این حکایتها ونکته ها کتاب  مرصع،  از دانه های فرهنگ گرانبهایست که از خزاین فرهنگی جهان بدست آمده است. آنچه درین مجموعه بیشترخواننده را بخود میکشد انتخاب وذوق سرشارمحترم مؤلف آن است که با تتبع و تفحص و تحقیق از گـُلستان جهان مجموعۀ را گـُلچین کرده است.  

سرزمین ما که شیرازه زندگی اش بدست بی همت ترین انسانها گسسته شد و از لحاظ فرهنگی  ضربۀ شدید دیده است اکنون  این گسستگی زمینه شده تا جامعه در حالت حیرت و ناباوری بماند. ازینروکار های مثل مجموعۀ از حکایتها ونکته ها زمینه میشوند  که این ناباوری  ها را  از جامعه دور کنند و دوباره جامعه را به سجایا ی  غنی ـ فرهنگی   باز گرداند.

حالت کنونی گذرا  که سبب بی اعتباری و ناباوری شده خشونت را بجای عاطفه  و شخص را بجای جامعه قرار داده است پس به وسیلۀ این چنین  کار های فرهنگی میشود که جامعه  دور مانده از اصلش  را دوباره به غنی فرهنگی  جامعه اش رجعت بدهد. به گفته مولانا بزرګ :

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش … باز جوید روزگار وصل خویش  این باز برگشتن  به اصل،  محتاج ومستلزم کار های فرهنگیست که  جناب سید حنیف نافذ  مثل بسیاری از بزرگان دیگر، دقیق متوجه بوده ودرزمینه تلاش کرده است تا این روند را بقدر توان سرعت بیشتر ببخشد و هرچه نا بسمانی های ایجاد شده از فضای خشونت بار جنگ  است،  با این وسیلۀ برطرف و زدوده  شود تا روح  خشن تعدادی از مردم جامعه را دوباره تلطیف کرده بجای  منافع خودشان منافع  جامعه را در اولویت قرار دهند.

 بخش کلتوری افغان جرمن آنلاین ابتکار جناب سید حنیف نافذ را می ستاید ومؤفقیت  بیشترایشانرا از بارگاه متعال آرزومند است. به امید کارهای بیشتر ایشان.  بخش کلتوری پورتال افغان جرمن آنلاین
  افغان جرمن آنلاین تاسو په درنښت همکارۍ ته رابولي. په دغه پته له موږ سره اړیکه ټینگه کړئ    acc@afghan-german.de
یادښت: دلیکنې د لیکنیزې بڼې پازوالي د لیکوال په غاړه ده ، هیله من یو خپله لیکنه له رالیږلو مخکې په ځیر و لولئ